Door de groei van het aantal elektrische auto's schieten (snel)laadpalen als paddenstoelen uit de grond. Daartussen zitten steeds meer slimme exemplaren: deze kunnen zowel autobatterijen opladen als duurzame energie terug leveren aan een woonwijk.

Deze technologie die in 2017 zijn wereldwijde primeur beleefde in Utrecht staat bekend als bidirectioneel laden en is ontwikkeld door We Drive Solar en Renault. Maar dat was niet alles: tegelijkertijd introduceerden ze elektrische deelauto's in Utrecht waar je je op kunt abonneren met een We Drive Solar-abonnement. Hiermee kun je via je smartphone een 100 procent elektrische Renault ZOE reserveren, rijden en retourneren bij de eigen laadpaal.

Lokale zonne-energie

Alle auto's van het deelautoproject rijden op lokaal opgewekte zonne-energie en hebben een actieradius van zo'n 300 kilometer. Ter vergelijking: de actieradius van de nieuwe Renault ZOE is 395 kilometer. Een We Drive Solar-abonnement is in de meeste gevallen goedkoper dan zelf een auto leasen of bezitten, omdat de kosten voor onderhoud, verzekering en parkeervergunning gedeeld worden.

Dit type 'community car-sharing' sorteert voor op een deeleconomie die is gebaseerd op gebruik in plaats van bezit. We Drive Solar en Renault vinden elkaar zo in een gezamenlijk doel: duurzame mobiliteit voor iedereen.

In juni ging de vijftigste deelauto de weg op in Utrecht. Als antwoord op het beperkte gebruik van het openbaar vervoer ten tijde van corona, legt We Drive Solar de komende maanden een groot aantal nieuwe laadpalen aan in de stad. Het doel is om voor eind 2021 het aantal locaties te hebben verdubbeld.

Utrecht als ‘living lab’

Utrecht is één van de 'living labs' – test- en ontwikkelomgevingen in een stad of wijk – van Renault in Europa. De regio Utrecht telt in totaal zes Smart Solar Charging-proeftuinen. Zo is Utrecht Science Park sinds oktober 2019 de allereerste campus met een groot bidirectioneel laadnetwerk, bestaande uit 32 Smart Solar Charging-laadpunten.

In Driebergen, bij het nieuwe kantoor van Triodos Bank, werd het grootste bidirectionele laadplein ter wereld aangelegd. Inmiddels telt de stad Utrecht al 200 laadpalen die de batterijen van elektrische auto's kunnen laden én ontladen. Als het systeem navolging krijgt, kunnen alle elektrische auto's in de toekomst deel uitmaken van slimme energienetwerken. Nu is dit nog enkel bij twee prototypes van de Renault ZOE het geval.

Europees marktleider

Als Europees marktleider zette Renault in het afgelopen decennium grote stappen op het gebied van elektromobiliteit. De nieuwe Renault ZOE, de derde generatie van het technologische vlaggenschip in de reeks van 100 procent elektrische modellen, is de nieuwste aanwinst. Deze Renault ZOE, verkrijgbaar vanaf 29.590 euro, heeft een maximale actieradius van 395 kilometer volgens het nieuwe Europees testsprotocol WLTP; dat staat ongeveer gelijk aan de afstand van Amsterdam naar Luxemburg.

Maar Renault heeft ook de oplossing voor bestuurders die (nog) niet volledig elektrisch willen rijden. De Franse autobouwer zette recent grote stappen door populaire modellen te voorzien van een nieuwe E-TECH hybride en plug-in hybride-aandrijflijn. Zo is er nu de nieuwe Renault CLIO Hybrid waarmee je tot 80 procent van de tijd elektrisch kunt rijden waardoor je 40 procent brandstof bespaart.

Ook plug-in hybrides hebben vele voordelen. Zo schakel je met de nieuwe Renault CAPTUR Plug-in Hybrid en de nieuwe Renault MEGANE Estate Plug-in Hybrid gemakkelijk tussen 100 procent elektrisch rijden voor dagelijks gebruik en hybride voor langere ritten. Je rijdt zonder je zorgen te hoeven maken over de actieradius, dankzij het nieuwe E-TECH aandrijfsysteem dat een benzinemotor combineert met twee elektrische motoren.

Ontdek hier meer nieuwe Renault ZOE en hier over de nieuwe E-TECH hybride en plug-in hybride modellen van Renault.