De Polestar 2 zet een nieuwe standaard in het premiumsegment. Met minimalistisch design, een volledig elektrische aandrijflijn en geïntegreerde Google-apps en -services wil het merk de overgang naar duurzame mobiliteit versnellen, zegt Willem Baudewijns (Head of Polestar Netherlands).

Met de introductie van de Polestar 2 zijn de Nederlandse wegen een icoon rijker. De elektrische 5-deurs fastback is het resultaat van een lang ontwikkeltraject waarin design, rijplezier en gebruiksgemak centraal stonden, vertelt Baudewijns.

"De filosofie van Polestar is gestoeld op ‘pure, progressive performance’. ‘Pure’ staat niet alleen voor de elektrische aandrijflijn, maar ook voor ons design: minimalistisch, strak, Zweeds."

"‘Progressive’ verwijst naar de technologieën die we in de auto gebruiken en onze missie om voorop te lopen. ‘Performance’ staat voor ons niet synoniem aan snelheid, maar gaat over rijdynamiek: wij willen optimaal rijplezier en controle over de auto bieden. Dat ervaar je het beste door er in te rijden."

Volledig elektrisch

Dat de Polestar 2 volledig elektrisch is, noemt Baudewijns niet meer dan logisch. "Niet alleen omdat de auto niets uitstoot. Er zijn meerdere redenen waarom elektrische aandrijving de way forward is. Elektrische auto's gaan doorgaans langer mee en hebben minder onderhoud nodig. Daarnaast zijn ze snel, fantastisch om in te rijden, super stil en de range is met een bereik van 470 kilometer goed."

Met de Polestar 2 brengt het Chinees-Zweedse merk, deels eigendom van Volvo, een auto op de markt in een segment waar de consument nu nog weinig te kiezen heeft.

"We wilden een volwaardig premium alternatief voor niet-elektrische auto’s in de markt zetten", legt Baudewijns uit. "De Polestar 2 zal daarmee ook mensen aanspreken die op dit moment nog niet elektrisch rijden."

‘Geweldige rijdynamiek’

Als fervent autorijder was Baudewijns vanaf de allereerste keer dat hij in de Polestar 2 reed onder de indruk van de rijdynamiek. "Dat is iets waar ik als automan echt op let. Hij rijdt geweldig. Een baanbrekende toevoeging is daarbij de one-pedal-drive, een ontzettend gemakkelijk systeem waardoor je nauwelijks hoeft te remmen, tenzij het moet."

Laat je het gas los, dan remt de auto af en wordt energie geregenereerd. Als bestuurder bepaal je zelf of de one-pedal-drive in- of uitgeschakeld is.

Een ander element van de Polestar 2 dat Baudewijns een verademing vindt, is de Human-Machine Interface, ook wel de boordcomputer genoemd, met geïntegreerde Google-apps en -services.

"Dit is de eerste auto ter wereld die standaard is uitgerust met Google-apps en -services. Dat werkt indrukwekkend intuïtief en is dankzij Google Assistant heel gemakkelijk met je stem te bedienen. De auto begrijpt je en doet direct wat je zegt."

Zelflerende spraakherkenning

Google’s spraakherkenningscapaciteit in de Polestar 2 is ongeëvenaard. Het systeem is zelflerend dus hoe meer opdrachten je geeft, des te sneller het leert, zich ook aan jou als rijder aanpast en daarmee gebruiksgemak verhoogt.

Baudewijns: "Je kunt een navigatieroute plannen of vragen naar de dichtstbijzijnde pizzeria, maar het systeem ook laten uitrekenen hoeveel 34 keer 312 is. Mijn kinderen vonden vooral dat laatste prachtig."

De samenwerking met Google sluit naadloos aan bij de toekomstvisie van Polestar. "Dankzij internet is de smartphone de afstandsbediening van ons leven. Navigeren, eten bestellen, slimme apparaten bedienen: alles kan. De Polestar 2 heeft dezelfde potentie."

Intuïtief als een smartphone

"De auto is continu verbonden met internet via een 4G-verbinding, waardoor je altijd up-to-date apps, kaarten en verkeersinformatie tot je beschikking hebt. Daarnaast is de auto net zo gemakkelijk te gebruiken als een smartphone", aldus Baudewijns.

De Google-technologie maakt het koppelen van je eigen Google-account en de ontwikkeling van speciale apps mogelijk. "Denk bijvoorbeeld aan een app waarmee je op afstand de achterklep van je auto kunt openen, zodat je boodschappen of pakketjes in je auto kunt laten afleveren. De geïntegreerde Google-app en -services bieden enorm veel mogelijkheden om het leven van mensen gemakkelijker te maken."

‘Mooie zakelijke propositie’

De Polestar 2 is niet bedoeld voor één specifieke doelgroep, benadrukt Baudewijns. "We willen er zijn voor alle autorijders die onze filosofie, visie en innovatiedrang een warm hart toedragen. In Nederland is de Polestar 2 op dit moment een hele mooie zakelijke propositie. Naast de 8 procent bijtelling op volledig elektrische auto’s, bieden we vanaf het begin een landelijk dekkend servicenetwerk."

Wat Baudewijns betreft pakt de Polestar 2 in Nederland een hoofdrol in het versnellen van de overgang naar duurzame mobiliteit. De afgelopen maanden opende Polestar vier ‘spaces’: in Eindhoven, Rotterdam, Den Haag en Amstelveen. Hier kunnen geïnteresseerden de 5-deurs fastback bekijken, vragen stellen en een proefrit maken. De Polestar 2 alvast van dichtbij bekijken? Dat kan op polestar.com.