Trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk windt er geen doekjes om: "In deze crisis gaat veel kapot en wordt alles vloeibaar." De komende jaren draait het niet om winstoptimalisatie, maar om overleven. Gebruik de crisis om in te spelen op trends, te experimenteren en innoveren, tipt de futurist.

Als trendwatcher en futurist zit Van Hooijdonk bovenop de trends, maar hij gaat verder. Met zijn team voorspelt hij ook wat trends betekenen voor leven, wonen en werken. "Dit is dé tijd om te veranderen. Bedrijven als Spotify en Amazon ontstonden ook in de crisis."

Een trend zie je vaak pas achteraf

Eigenlijk zie je achteraf pas wat echt een trend is, verklapt Van Hooijdonk. "Je kunt echter wel zien dat een patroon een bepaalde beweging naar boven of beneden veroorzaakt."

"Een voorbeeld: olie wordt schaars en is verontreinigend. Daarom willen we minder olie gebruiken. Elektrische auto’s bieden hier een oplossing voor. Het gevolg? Steeds meer merken brengen elektrische auto’s op de markt. En een toekomstige trend zou dan kunnen zijn: auto's op waterstof."

Hierbij is het nieuwe Zweedse merk Polestar een van de pioniers op dit gebied aan het worden. Zo voldoet de Polestar 2 aan alle voorwaarden om de elektrische revolutie op de automarkt tot nieuwe hoogten te stuwen.

Trends herkennen

Een trend herken je als erover gesproken wordt, mee wordt geëxperimenteerd of onderzoek naar gedaan wordt, legt de trendwatcher uit. Maar het kan ook zo weer voorbij zijn.

"Een trend blijft bestaan zolang er een positief effect is. Als mensen zich gaan vervelen, is het over. Het is de kunst om dat als bedrijf op tijd op te pakken, zodat je het businessmodel kan aanpassen."

"Inspelen op een trend kan pas nadat je hem ontdekt hebt. Je kan zelf aan de slag met Google Alerts of vakbladen, maar dan loop je snel achter de feiten aan."

Hij legt uit: "Trends ontdek je met een trendradar. Hierbij halen algoritmes onderwerpen eruit waarover veel wordt gesproken. Op social media, maar ook in de wetenschap. Om een trend te ontdekken, moet je dus een vorm van een trendradar hebben."

Voorbeelden van trends

Zo zijn online smart retailing, 4D-woningen die zich aanpassen aan het gedrag van de bewoner en digitale gezondheidszorg – zoals wearables en slimme spiegels of speakers die kunnen zien of of je ziek bent – een aantal trends van de toekomst.

Reizen doet men volgens Van Hooijdonk in de toekomst steeds meer via virtual reality en augmented reality, waarmee je straks ook kan voelen en ruiken. In een hersenchip kan je zelfs ervaringen en gevoelens planten, vertelt de trendwatcher, wiens lichaam al is voorzien van verschillende andere chips.

Zo zie je voorlopers van dit soort technieken steeds vaker. Zoals Polestar met hun digital key. Geen sleutel, maar je telefoon geeft je toegang tot de auto. Zodra je de deurgreep aanraakt van de Polestar 2, wordt de auto ontgrendeld. Eenmaal in de auto herinnert je telefoon de auto aan je favoriete stoel- en spiegelinstellingen.

Inspelen op trends doe je niet alleen

Slim inspelen op een trend doe je vervolgens met een product dat een probleem oplost. Producten die door iedereen zijn na te maken, hebben geen bestaansrecht, weet Van Hooijdonk.

"Je moet een unieke niche vinden en je richten op een specifieke behoefte met een product dat je helpt in het leven dat je leidt." Kortom: hoe word je belangrijk in het leven van de gebruiker? "Nike helpt mij persoonlijk bijvoorbeeld bij het hardlopen en mijn conditie bijhouden. Kortom; ze helpen mij een betere sporter te worden."

Polestar doet dit door te laten zien dat een auto niet alleen een vervoersmiddel hoeft te zijn. Dankzij de geïntegreerde Google-apps en - services begrijpt de auto je en doet hij direct wat je zegt. Zo kun je tijdens het rijden je agenda beheren, eten bestellen en je slimme apparaten thuis bedienen.

Nieuwsgierigheid helpt

"Durf vooral dingen uit te proberen, gebruikers om feedback te vragen en bij te schaven. Het is daarbij anno 2020 een must om na te denken over digitale businessmodellen. Zo verdien je meer aan een product na de initiële aankoop en bind je klanten."

De gouden tip voor ondernemers die een nieuw product willen lanceren is volgens Van Hooijdonk ‘nieuwsgierigheid’. "Nieuwsgierigheid en passie zijn de drijfveren voor verandering. Vergeet alle oude dingen die je ooit hebt bedacht en neem iemand van 25 aan en koppel diegene aan jou als beslisser.

Beslissingen voor de wereld van morgen neem je vervolgens samen. Laat oudere, ervaren medewerkers kennis overdragen aan jongeren en laat deze medewerkers ook van hen leren (reverse mentoring). Het draait nu minder om winst, maar om overleven en de nieuwe wereld herkennen."

Pionieren in de nieuwe wereld

Vooroplopen, verder kijken dan anderen en het leven van de gebruiker makkelijker maken; het is ook wat de engineers van Polestar doen. Het elektrische performance-automerk uit Zweden breekt met de conventies van de huidige auto-industrie en zet volledig in op een combinatie van design en techniek voor een duurzame toekomst.

Mede dankzij de unieke samenwerking met Google brengt de Polestar 2 de toekomst van autorijden nu al binnen handbereik en staan zij vooraan bij de nieuwste trends. Meer weten? Bekijk de Polestar 2 hier.