Mark Post maakte in 2013 naam als de man achter ‘s werelds eerste hamburger van gekweekt vlees. Kosten: een kwart miljoen euro. Inmiddels is het product zo goed als marktklaar. “Ik was een tijdlang zo’n beetje de enige die hierover praatte.”

Terugblikkend noemt Mark Post (63) de persconferentie in Londen, waar hij de hamburger presenteerde, “een hele zinvolle bezigheid”. De media smulden ervan en de hoogleraar vasculaire fysiologie aan de Universiteit Maastricht zette kweekvlees op de kaart als toekomstig alternatief voor traditioneel vlees.

“Ik wilde laten zien dat het kon, maar het was toen natuurlijk nog geen schaalbaar product”, zegt hij. “Daarom verkondigde ik ook luidkeels dat dat ding drie maanden werk en een kwart miljoen euro had gekost.”

Sergey Brin, medeoprichter van Google, financierde het onderzoek dat volgens Post onmisbaar is om de wereldbevolking op de lange termijn op een duurzame manier te voeden.

Pionierswerk

Zeven jaar later is er een bedrijf, het in 2016 opgerichte Mosa Meat, én een schaalbaar product. Post wist vanaf het begin hoe waardevol zijn pionierswerk was.

“Ik raakte steeds meer onder de indruk van hoe belangrijk het is om dit voor elkaar te krijgen. De realisatie dat het mogelijk is blijft tot op de dag van vandaag een drijfveer om onze schouders eronder te zetten en gewoon te zorgen dat het gebeurt.”

Milieu- en diervriendelijk vlees produceren, daar is het Post allemaal om te doen. De Food and Agriculture Organization van de VN heeft voorspeld dat er in 2050 wereldwijd 70 procent meer vlees gegeten wordt dan nu.

“Gezien het huidige landbouwarsenaal is dat zonder technologische oplossingen niet haalbaar. Dit is een maatschappelijk probleem dat uitvoerig besproken moet worden. Ik zie het als mijn plicht om daar een rol in te spelen.”

Naar een hoger plan

Volgens Post is het van groot belang dat er continu nieuwe pioniers worden opgeleid om de productie en kwaliteit van kweekvlees naar een hoger plan te tillen.

“Ik was een tijdlang zo’n beetje de enige die hierover praatte”, zegt hij. “Inmiddels zijn dat er gelukkig wat meer en kan ik me richten op datgene wat ik het liefst doe: dit product voor elkaar krijgen.”

Transformerend product

Gekweekt vlees gaat op de lange duur “transformerend” zijn, daar is Post van overtuigd. Dat zal volgens hem gelijkelijk gaan; het heeft ook 25 jaar geduurd voor legbatterij-eieren in de ban gingen. “Een voorwaarde is dat de producten die we op de markt brengen de behoefte aan vlees bevredigen en niet veel duurder zijn.”

De komende jaren zet Post zijn baanbrekende werk met niet aflatende energie voort. Dat duurzaam vlees in de toekomst gemeengoed wordt, lijdt voor hem geen twijfel.

“Vervolgens moeten we hopen dat de kweekvleesmarkt zo snel mogelijk groeit,” zegt hij, “want we moeten van die impact op het milieu af. ”Het grote doel dat Post voor ogen heeft? “Zorgen dat milieu- en dieronvriendelijke vleesproductie uiteindelijk verdwijnt.”

Techniek voor een duurzame toekomst

Vooroplopen, verder kijken dan anderen en doen waar je het best in bent; het is ook de ontwerpers en engineers van Polestar op het lijf geschreven.

Het elektrische performance-automerk uit Zweden breekt met de conventies van de huidige auto-industrie en zet volledig in op een combinatie van design en techniek voor een duurzame toekomst.

De doelgericht ontworpen Polestar 2, een volledig elektrische 5-deurs fastback, voldoet aan alle voorwaarden om de elektrische revolutie op de automarkt tot nieuwe hoogten te stuwen met ‘pure, progressive performance’. Bekijk de Polestar 2 hier.