VanMoof verovert de wereld met elektrische fietsen vol technologisch pionierswerk. De ambities van oprichters Taco en Ties Carlier zijn torenhoog: “We willen dat er in New York, Parijs, Londen en Tokyo net zoveel gefietst gaat worden als in Amsterdam.”

Waarom is het ene product succesvol en het andere niet? Wat maakt een idee baanbrekend? Volgens Taco Carlier draait het vooral om de behoefte van de klant.

Onverwachte combinaties

“Een product kan pas disruptief zijn als het die behoefte beter vervult dan een bestaand product. Het moet een probleem oplossen. Als ondernemer wil je iets doen wat niemand anders doet en waarvan iedereen om je heen zegt: ‘Waarom heb ik dat niet bedacht?’”

De Amsterdammer benadrukt dat het bloed, zweet en tranen heeft gekost om VanMoof te brengen waar het nu is. Volgens Carlier zijn het altijd onverwachte combinaties die de meest interessante successen opleveren.

“Google werd pas echt groot toen ze hun zoekmachine gingen combineren met advertenties. In ons geval bestaat die combinatie uit Nederlandse kennis over fietsen en moderne technologie.”

Baanbrekende technologie

Vraag hem welke VanMoof-innovaties hij als pionierswerk beschouwt en Carlier lepelt meteen een lange lijst technologische hoogstandjes op: de geïntegreerde verlichting, het alarmsysteem en de connectivity via bluetooth en een SIM-kaart.

Ook de in april op de markt gekomen VanMoof S3 en X3 zijn weer uitgerust met nieuwe, baanbrekende technologie zoals elektronisch schakelen en een in het achterwiel ingebouwd slot dat zich met een simpele voetbeweging laat bedienen.

Volgens Carlier is dat een van de belangrijkste redenen waarom mensen een VanMoof kopen: alle technologie is weggewerkt in het frame, waardoor de fiets er heel minimalistisch uitziet. “Eigenlijk is het ontwerp van het frame onze grootste vernieuwing, want het is een compleet andere manier van fietsen bouwen”, vertelt hij.

“Wij volgen de weg van de consumentenelektronica. We hebben alle onderdelen de afgelopen elf jaar in-house ontwikkeld, resulterend in één geïntegreerd product.”

Visie

Aan hun fietsen hebben ze de afgelopen elf jaar doorlopend gesleuteld, maar de visie is nooit veranderd. “We willen ervoor zorgen dat in San Francisco, New York, Parijs, Londen en Tokyo net zoveel gefietst gaat worden als in Amsterdam.”

Die doelstelling ontstond meer dan tien jaar geleden, toen Taco en zijn broer Ties rondfietsten in New York. “Dat was het moment waarop het denkproces begon”, vertelt Carlier. “Waarom fietsen er hier zo weinig mensen en wat kan ik daar als industrieel ontwerper aan doen?”

In het begin dachten de broers hun doel te kunnen bereiken met minimalistische, betaalbare stadsfietsen. Tot 2011, toen Taco aan het werk was in New York en elke dag op een VanMoof naar kantoor fietste.

“Ik kwam erachter dat de stad veel te groot en heuvelachtig was; in de zomer kwam ik doorweekt aan. Toen viel het kwartje: als we de massa op de fiets willen krijgen, moeten we overstappen op elektrisch fietsen.”

Bizarre rollercoaster

Dat deden ze in 2016 met de VanMoof Electrified S. Sindsdien zit het bedrijf in een groeispurt, met de introductie van de S3 en X3 - die veel goedkoper zijn dan hun voorgangers - als voorlopig hoogtepunt.

“In april hebben we zes keer zo veel fietsen verkocht als vorig jaar”, zegt Carlier. “2020 is tot nu toe een bizarre rollercoaster voor VanMoof. Op dit moment is de enige vraag: hoe hard kunnen we produceren? Want alle fietsen die we produceren, kunnen we meteen verkopen.”

Tussen de bedrijven door broedt de ondernemer op nieuwe ideeën. Mocht hij ooit nog een nieuw bedrijf beginnen, dan weet Carlier al waar hij zich op wil storten: vliegtuigen. “Ik vind vliegen zo mooi, dat moet gewoon elektrisch worden.”

Ontworpen vanuit overtuiging

Elektrisch, innovatief, minimalistisch. Ook bij Polestar zijn het meer dan woorden, ze vormen een integraal onderdeel van het DNA. Het elektrische performance-automerk uit Zweden breekt met de conventies van de huidige auto-industrie en zet volledig in op een combinatie van design en techniek voor een duurzame toekomst.

De doelgericht ontworpen Polestar 2, een volledig elektrische 5-deurs fastback, voldoet aan alle voorwaarden om de elektrische revolutie op de automarkt tot nieuwe hoogten te stuwen met ‘pure, progressive performance’. Bekijk de Polestar 2 hier.