Al zeven jaar op rij krijgt PLUS het hoogste rapportcijfer voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) van de consument. De supermarktketen maakt flinke stappen op gebied van duurzaamheid. En dat gaat bij PLUS zeker niet alléén over een beter milieu.

Als Meest Verantwoorde Supermarkt voelt de supermarktketen zich ook medeverantwoordelijk voor het welzijn van de lokale samenleving. Want lokale betrokkenheid draagt óók bij aan een toekomstbestendige wereld.

De 229 zelfstandige supermarktondernemers en hun 268 PLUS-supermarkten leveren dan ook een actieve bijdrage aan een gezonde buurt. Ze steunen al jaren initiatieven in heel Nederland en maken zo het verschil in de buurt. Iets waar klanten ook veel waarde aan hechten, blijkt uit MVO-onderzoek van PLUS.

Zo helpen klanten van PLUS de buurt, simpelweg door boodschappen te doen. Een aantal manieren waarop de supermarktketen samen met klanten voor de buurt en voor elkaar zorgt:

Minder voedselverspilling

De zelfstandige PLUS supermarktondernemers zetten zich bijvoorbeeld actief in om zo min mogelijk voedsel te verspillen. Dat begint natuurlijk bij bewust inkopen, waardoor er zo min mogelijk voedsel wordt weggegooid. Blijven er toch producten over? Dan wordt er naar alternatieven gezocht. De samenwerking met Too Good To Go is daar een succesvol voorbeeld van.

Overgebleven producten worden aan klanten aangeboden via de app van Too Good To Go. In de app zien gebruikers in welke winkel en voor welke prijs zij de zogenaamde Magic Box kunnen ophalen. Inmiddels doen 144 PLUS winkels mee en hebben ze samen met klanten al 230.000 maaltijden gered.

Goed eten voor iedereen

Jong geleerd is oud gedaan. Daarom werkt PLUS samen met basisscholen om gezonde keuzes te maken. Zo’n goede basis maakt gezond eten later makkelijker. En omdat ze bij PLUS vinden dat iedereen het verdient om goed te eten, worden er ook producten aan de voedselbank gedoneerd. Denk aan restanten van seizoensartikelen, producten met een foutje in de verpakking of met een houdbaarheidsdatum die nog te kort is om te verkopen.

Lees hier meer over hoe PLUS nog meer bijdraagt aan het waardevolle werk dat de Voedselbank doet.

Steuntje in de rug voor clubs

Om samen met klanten het verenigingsleven in Nederland een steuntje in de rug te geven, na een jaar vol maatregelen en beperkingen, heeft de supermarktketen het afgelopen jaar een spaaractie in het leven geroepen. Bijna 6200 clubs en verenigingen namen deel aan de spaaractie verdeeld over 268 winkels. Hierbij ontvingen klanten een sponsorpunt bij elke tien euro aan boodschappen en bij geselecteerde actieproducten.

Klanten spaarden niet voor zichzelf, maar voor een ander. Dat past goed bij de verbindende rol waar PLUS als supermarkt in de buurt voor zorgt. Klanten bepaalden zelf aan welke club of vereniging zij hun sponsorpunten schonken. De deelnemende clubs en verenigingen mochten het bedrag dat door klanten van PLUS bij elkaar gespaard is, naar eigen inzicht besteden. Bijvoorbeeld aan nieuwe materialen, onderhoud van het clubhuis of een ledenactiviteit.


AED voor buurtbewoners

Wist je dat er bovendien bij alle 268 PLUS supermarkten dag en nacht een AED beschikbaar is? Zo kunnen mensen met een hartstilstand snel(ler) geholpen worden, wat de overlevingskans aanzienlijk vergroot.

Benieuwd hoe PLUS nog meer zorgt voor goed eten, de buurt en elkaar? Bekijk het overzicht hier.