Consumenten vullen hun boodschappenkarretje steeds vaker met duurzame producten, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Was in 2013 nog maar acht procent van de supermarktomzet aan voeding duurzaam, in 2020 is dat percentage gestegen naar 19 procent. Er werd zelfs een vijfde meer aan duurzaam eten en drinken in supermarkten verkocht dan het jaar daarvoor.

Door de stijgende interesse in duurzame producten zetten ook steeds meer supermarkten duurzame stappen. Zo is de melk, karnemelk en yoghurt in het huismerkassortiment van supermarkt PLUS sinds de zomer van 2021 standaard biologisch. Klanten blijven hiervoor dezelfde prijs betalen die ze gewend zijn. PLUS legt het verschil zelf bij en betaalt de biologische melkboeren een meerprijs. PLUS doet dit om haar klanten duurzame producten aan te bieden. Prijs kan voor klanten een barrière vormen om voor duurzamere producten te kiezen. Die barrière wil deze supermarkt wegnemen door biologische producten toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen.

Plus | Biologische melk
1
Plus | Biologische melk

Duurzaam als standaard

PLUS heeft al eerder laten zien dat een volledige switch van gangbaar naar duurzaam gewaardeerd wordt. Sinds 2010 zijn alle bananen bijvoorbeeld 100% Fairtrade gecertificeerd en sinds 2012 zijn alle eieren minimaal vrije uitloopeieren met het Beter Leven keurmerk 2-sterren. Hier lees je daar meer over.

De meerprijs voor deze duurzamere producten heeft PLUS steeds zelf betaald. Want als het gaat om andere grote maatschappelijke vraagstukken zoals klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en dierenwelzijn, wordt biologisch gezien als een belangrijk onderdeel van de oplossing.

Biologische boeren zorgen goed voor de bodem, dragen bij aan biodiversiteit en werken zonder gewasbeschermingsmiddelen. Het is dan ook logisch dat bij PLUS, als Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland, het biologische assortiment snel groter wordt.

Nieuw huismerk Biologisch PLUS

De supermarktketen heeft de ambitie om de omzet van het biologische huismerk de komende drie jaar te verdubbelen. Daarom werd afgelopen jaar het nieuwe huismerk Biologisch PLUS geïntroduceerd.

Daarnaast breiden ze het assortiment biologisch fors uit, met meer dan 50 procent. Hiermee wordt het voor klanten nog makkelijker om voor biologisch te kiezen en daarmee bij te dragen aan het milieu en beter dierenwelzijn.

Zo blijft PLUS de Meest Verantwoorde Supermarkt

Van steeds meer biologische producten tot het verder verduurzamen van verpakkingen: PLUS is continu bezig om producten te verbeteren. Lees hier meer over de duurzame stappen die worden gezet.