Tanken is niet meer leuk. Onlangs doorbrak de benzineprijs de magische grens van 2 euro. Of de hoge benzineprijs betekent dat onze autokeuze definitief verandert is niet te voorspellen, maar het is fijn dat er een betaalbaar alternatief is voor de dure benzinepomp.

Hoger dan nu was de benzineprijs nog nooit. Talloze factoren leidden tot dit punt: de hoge olieprijs, de hoge accijnzen, een explosie in de vraag, olieproducerende landen die de rem op de productie zetten en de schaarste die dat tot gevolg heeft. Het is een perfect storm, met als resultaat een enorme aanslag op de bankrekening van de automobilist, die toch zijn kilometers wil – en vaak moet – blijven maken. Het akkoord dat onlangs werd gesloten op de klimaattop in Glasgow onderstreept de ambitie van de wereldwijde politiek om de Co2-uitstoot te verminderen en het gebruik van fossiele brandstoffen af te bouwen. Dat de benzinemotor zijn monopolie kwijt is kun je dus wel stellen.

Peugeot e-2008

Peugeot e-2008
Peugeot e-2008

“Dat de automotive industrie een energietransitie doormaakt waarbij in het afgelopen jaar grote stappen zijn gezet is geen nieuws, zegt managing director Bastiaan de Groot van Peugeot Nederland, “elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat komt omdat het aanbod aan EV’s enorm is toegenomen en omdat het verschil in aanschafprijs tussen een elektrische auto en een auto met brandstofmotor juist flink kleiner is geworden. De hoge brandstofprijs voegt een belangrijk argument toe om voor een elektrische auto te kiezen: een elektrische auto is niet meer persé duurder in gebruik.”

Elektrische auto’s zie je vaker dan je misschien beseft. Peugeot heeft met de e-208 en e-2008 bijvoorbeeld twee populaire elektrische auto’s waarvan je aan de buitenkant niet kunt zien dat ze elektrisch aangedreven zijn. “Daarmee sluiten we aan op de behoefte van de klant”, zegt De Groot, “die wordt graag gezien in een sportieve hatchback of een stoere SUV, niet in een eigenzinnig model met polariserende styling.” Omdat de kosten van stroom op dit moment lager zijn dan de benzineprijs zijn de variabele kosten van een elektrische auto prettig laag, ook omdat een elektrische auto minder onderhoud behoeft dan een auto met benzinemotor. Niet voor niets kiezen steeds meer zakelijke rijders ervoor om hun mobiliteitsbudget te gebruiken voor de private lease van een elektrische auto.

Peugeot e-208

Peugeot e-208
Peugeot e-208

Voor hen – en voor particuliere kopers – is er meer goed nieuws: vanaf januari kan er weer aanspraak worden gemaakt op een subsidie voor elektrische auto’s. Die kan tot 3350 euro schelen bij aanschaf, en tot 70 euro per maand bij private lease. “Vorig jaar was die subsidiepot al na vijf dagen leeg”, zegt De Groot, “daarom bieden we onze klanten de mogelijkheid om nu alvast een elektrische auto te reserveren zodat we de subsidie op tijd kunnen aanvragen. Daar helpen we graag bij!”

Peugeot e-2008

Peugeot e-2008
Peugeot e-2008

Met het mobiliteitsconcept Free2Move biedt Peugeot flexibele mobiliteit aan. Zo hebben steeds meer mensen toegang tot de aanschaf van een stijlvolle elektrische auto. De Peugeot e-208 en e-2008 verovert op die manier vele harten. En de portemonnee wordt er ook vrolijker van. Helemaal omdat je die benzinepomp straks lekker snel voorbij kan rijden. De Groot: “Dat Peugeotrijders de meest tevreden autorijders van Nederland zijn is niet voor niks!”

Meer weten over elektrisch rijden? Ga dan naar de Peugeot website.