Wat betekent de opmars van het mobiliteitsbudget voor jou als werknemer? Is het niet veel leuker wanneer je werkgever gewoon een splinternieuwe, blinkende Peugeot 308 voor je klaarzet? Eli van der Horn werkt bij een middelgroot softwarebedrijf dat hem jarenlang van een leaseauto voorzag.

Toen zijn leasecontract afliep kreeg hij de keuze tussen een nieuwe leaseauto of een mobiliteitsbudget. Hij koos voor het laatste en ontdekte dat er dan meer mogelijk is: “Ik was me al druk oriënteren op een nieuwe leaseauto. Een nieuwe 3008 leek me bijvoorbeeld wel wat”, zegt Eli, “maar toen ik aan het rekenen sloeg bleek ik met een mobiliteitsbudget voordeliger uit te zijn, en zou ik meer vrijheid hebben om de oplossing te kiezen die bij me past.”

Vrijheid blijheid

Vrijheid. Bijna iedereen die een mobiliteitsbudget heeft noemt dat als grootste voordeel. Je bent vrij. Om een kleinere auto te kiezen in plaats van een grote, om benzine te verruilen voor elektriciteit, om je auto wat vaker te laten staan, om meer te fietsen of vaker de trein te nemen, of desnoods om nieuwe wandelschoenen te kopen en je het vuur uit je sloffen te lopen. Zo leidt een mobiliteitsbudget regelmatig tot een mooie mix van vervoersvormen, en zeker jongere medewerkers stellen die keuzevrijheid op prijs.

Steeds vaker wordt een deel van het uitgekeerde bedrag besteed aan private lease. Logisch, want dan heb je geen omkijken meer naar bijtelling en kun je privé zoveel rijden als je wil. Bovendien is een EV of hybride auto – waarmee je niet alleen jezelf, maar ook je baas een plezier doet – met private lease gemakkelijk bereikbaar. Zo is je baas niet meer gebonden aan langdurige leasecontracten, zijn er minder administratieve lasten en kan het reisgedrag van medewerkers nog beter worden gestuurd. Dat is prettig in een tijd waarin je als bedrijf je Co2-uitstoot wil inperken, maar het kan ook helpen om bijvoorbeeld schaarse parkeerruimte niet overmatig te belasten. Prettig voor jou is bovendien dat je zo’n private leasecontract bovendien kunt delen met je partner, wat de kosten helemaal laag houdt. Je zakelijke kilometers worden belastingvrij vergoed, en wat je van je mobiliteitsbudget overhoudt geldt als brutoloon.


Andere mobiliteitsvormen

Eli omarmde al die vrijheid en keuzemogelijkheden op zijn eigen manier: hij kocht privé een wat oudere, grotere auto die beter aan zijn eisen voldeed, en ruilde de tweede auto van zijn gezin in voor een elektrische fiets die gretig gebruikt wordt.

Nu zijn het vaak nog de grotere bedrijven die hun medewerkers een mobiliteitsbudget aanbieden. Financieel specialist Ruud Prop van BDP Account denkt dat het MKB vanzelf zal volgen, als het mobiliteitsbudget aan bekendheid wint. “Mijn klanten in het MKB zijn er nog niet mee bezig, omdat de voordelen voor bedrijven vooral gelden naarmate een bedrijf groter is. Maar naarmate bedrijven meer gedwongen worden om op hun Co2-uitstoot te letten vermoed ik dat het mobiliteitsbudget ook bij kleinere bedrijven populairder wordt”, zegt hij, “Als werknemer met een mobiliteitsbudget moet je je goed bewust zijn van wat je kiest. Als je voor jezelf een goede inschatting kunt maken van de kosten en wat bij je past, dan kun je met een mobiliteitsbudget zeker mooie dingen doen. Meer keuzevrijheid is in elk geval winst, zeker als je daarmee ook het milieu een dienst bewijst.”

Ook kiezen voor de vrijheid om je mobiliteitsbudget op een flexibele en duurzame manier in te zetten? Kies dan voor Peugeot Private Lease en kies voor een nieuwe Peugeot inclusief reparatie en onderhoud. Klik hier om de mogelijkheden te zien.