Nespresso heeft de handen ineengeslagen met vijf visuele experts uit verschillende disciplines. Zij zijn gevraagd om in hun unieke stijl een korte film te maken over de nieuwe Nespresso Vertuo. 3D motion designstudio Katananga maakte de vierde video in de serie. Kijk je mee?

“Normaal gesproken werk ik veel fotorealistischer”, vertelt Jurg Neve, 3D & Motion Design Artist bij Katananga, over zijn korte film. “Maar toen deze opdracht voor Nespresso voorbijkwam, leek het leuk om mijn oude liefde, strips en 2D-animaties, te combineren met de 3D-skills van Katananga.”

In totaal kregen vijf visuele kunstenaars uit verschillende disciplines carte blanche van Nespresso om de veelzijdigheid, de kwaliteit en het innovatieve karakter van de nieuwe Vertuo-machine in bewegend beeld te vangen. De Eindhovense designstudio Hyperculture, het Franse animatieduo Manuel Ferrari en Lise Prud’homme en filmmaker Hanna Verboom gingen Katananga voor. Bekijk hieronder hoe Neve de opdracht op zeer originele wijze naar zijn hand zette.

De tekst gaat verder onder de video

Nespresso Vertuo-commercial door Katananga
1
Nespresso Vertuo-commercial door Katananga

Brainstormen in bed

“Ik kom uit de tijd dat er nog geen streaming video was”, vertelt Neve. “Ik las veel Europese comics zoals Suske en Wiske en Guust Flater. Daar ben ik mee opgegroeid.” Waar hij begon met het natekenen van Asterix en Obelix, ontwikkelde zijn tekenstijl zich al snel richting de Amerikaanse comics - wat duidelijk te zien is in de korte film voor Nespresso.

Neves creatieve proces begint vaak in bed. “Ik doe mijn ogen dicht en bedenk wat ik de volgende dag ga animeren. Dan zie ik de shots voor me, waar ik ongeveer de snijpunten wil, waar ik closeups en bepaalde camerabewegingen wil hebben. Als ik ‘s ochtends wakker word, maak ik op basis daarvan een storyboard.”

Vliegende capsules

De launch video van de Vertuo bleek de perfecte inspiratiebron, omdat daarin heel duidelijk de highlights van de koffiemachine naar voren komen. “Een aantal elementen daarvan heb ik direct vertaald. Andere shots zijn creatieve vrijheid, zoals de capsules die door de lucht vliegen.” Die vrolijk gekleurde capsules spelen een belangrijke rol in de korte animatiefilm. “Het zijn hele knappe dingetjes, visueel gezien. Ik heb er een hele hoop in de animatie weten te stoppen.”

Voor het sounddesign ging Katananga in zee met de Amsterdamse audiodesignstudio KLOAQ. “Daar werken we heel intensief mee samen”, vertelt Neve. “Ik zeg altijd dat sounddesign 50 procent van een animatie is. Als je een animatie zonder goed geluid ziet, dan werkt het beeld veel minder lekker en kijk je eigenlijk naar een stomme film. Sounddesign voegt zoveel toe.”

In onderstaande making-of video is te zien hoe Neve een storyboard vertaalt naar visuals en vervolgens samen met KLOAQ aan het geluidsontwerp werkt. Hij is zeer te spreken over het eindresultaat. “We kregen zoveel vrijheid van Nespresso en omdat we behoorlijk de tijd hadden, is het ook echt geworden wat ik in mijn hoofd had.”

De tekst gaat verder onder de video

Making-of commercial door Katananga
1
Making-of commercial door Katananga

Grootse koffiemomenten

Naast Katananga zijn ook designstudio HyperCulture, animatieduo Manuel Ferrari en Lise Prud’homme, filmmaker Hanna Verboom en stop-motion animator Rogier Wieland de uitdaging van Nespresso aangegaan. Allemaal verbeelden zij op geheel eigen wijze hoe de nieuwe Vertuo-machine voor grootste koffiemomenten zorgt.

Met het nieuwe Vertuo-systeem wordt het leven van liefhebbers van een grotere kop kwaliteitskoffie een beetje mooier, want je maakt kennis met een verscheidenheid in koffie door de vijf verschillende kopgroottes. Houd je van een pittige kleine espresso of ga je eerder voor een krachtige dubbele espresso? Drink je juist liever grotere koffies, zoals gran Lungo, mug of alto? Geen zorgen: met Nespresso Vertuo kan het allemaal.