Veel Nederlanders kampen met stress, op kantoor maar ook tijdens het thuiswerken, zeker nu een deel van Nederland door de Coronacrisis vanuit huis werkt. Hoe kun je die stress het best te lijf gaan? Sabine Geurts, hoogleraar Arbeid, stress en herstel aan de Radboud Universiteit, geeft tips.

Stressklachten: niemand heeft er behoefte aan, maar ze zijn soms moeilijk te vermijden. Zelfs als je thuiswerkt. We zijn immers omringd door technologie die ons in staat stelt om 24 uur per dag met de buitenwereld in contact te staan. Heel handig in deze tijden, maar zorg ook nu tijdens het thuiswerken voor tijd voor jezelf.

Dat we 24 uur per dag met de buitenwereld in contact staan, blijkt ook uit een recente enquête van het CBS en TNO onder 63.000 werkenden. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers belt, mailt of appt regelmatig met collega’s of klanten buiten kantooruren. Een kwart - waaronder veel managers - is zelfs altijd bereikbaar.

Tips tegen stress

Stress is het logische bijproduct van een druk leven. Gelukkig is er zowel tijdens het (thuis)werken als in het privéleven wat aan te doen, zegt Sabine Geurts. Zij houdt zich als hoogleraar Arbeid, stress en herstel aan de Radboud Universiteit in Nijmegen bezig met de vraag hoe je stress het best kunt bestrijden.

Bekijk de tips van Sabine Geurts in deze video (Let op: Deze video is opgenomen voor het uitbreken van de Coronacrisis. Volg wat betreft activiteiten buiten de deur de richtlijnen van het RIVM en de Rijksoverheid).

3 tips om stress te voorkomen
1
Video
3 tips om stress te voorkomen

Tip 1: Heb plezier in je werk

Geurts: “Plezier hebben in het werk dat je doet is soms best een uitdaging. Bedenk aan welke elementen je plezier beleeft en aan welke niet. Probeer vervolgens zelf invloed uit te oefenen op de aard van je werkzaamheden. We noemen dat met een mooi woord ‘job crafting’.”

Tip 2: Trek tijdig aan de bel

Geurts: “Tijdig aan de bel trekken is niet altijd makkelijk, maar je leidinggevende zal liever meedenken over hoe jullie dingen anders kunnen organiseren dan wachten tot het te laat is. Niemand is erbij gebaat dat jij ziek thuis zit.”

Tip 3: Zorg voor voldoende herstel

Geurts: “Herstel is hartstikke belangrijk om te voorkomen dat werkstress langetermijneffecten heeft. Doe dingen waar je plezier aan beleeft, onderneem activiteiten die jou helpen te ontspannen en die zorgen voor positieve afleiding. Goed slapen en een gezonde leefstijl zorgen dat je veerkrachtig bent en meer aankunt.”

Meer weten over de wetenschap achter stress? Kijk hier op de website van de Nationale Wetenschapsagenda.