Je kunt patiënten wel zeggen dat ze meer moeten bewegen. Maar je kunt ze ook gewoon op sleeptouw nemen. De Rotterdamse huisarts Matthijs van der Poel wandelt elke donderdag een half uur met een groepje patiënten.

Zelf sport hij graag en veel. Maar de patiënten die bij hem over de vloer komen, mogen over het algemeen wel wat meer bewegen. "Mensen lopen gemiddeld zo'n 4.000 stappen per dag, met soms flinke uitschieters naar beneden.

Zo had hij onlangs een bezorgde moeder op het spreekuur. Haar puberende zoon lag naar haar smaak wel erg veel in bed. Ze was bang dat hij depressief was of iets anders onder de leden had.

Matthijs gaf haar toen een stappenteller mee om te meten of die bezorgdheid terecht was. "Wat denk je? Die jongen liep op sommige dagen slechts 200 stappen. Dan kom je dus echt alleen maar je bed uit om wat te eten en te plassen. Ik was verbijsterd."

Moeder en zoon gingen samen aan de slag om 5.000 stappen per dag te halen. Zo overhoorde ze hem al wandelend, in plaats van zittend aan de keukentafel. "Dat doet me goed, want zo beweegt het hele gezin meer."

Zitziekte groeit

Toch snapt hij het ergens ook wel. "Kantoorwerk, gemakzucht, afstandsbedieningen; we bewegen met z'n allen gewoon een stuk minder dan – pak 'm beet – tien jaar geleden. Toen waren 6.000 stappen per dag nog de norm. En eigenlijk was dat al te weinig. Zitziekte en inactiviteit zijn een groeiend maatschappelijk probleem met onomkeerbare, negatieve gevolgen."

Zelf zit Matthijs ook het grootste deel van de dag achter een bureau. Visites rijdt hij dan ook liefst met de fiets of met de 'benenwagen'. "Om al dat stilzitten nog een beetje te compenseren. Maar ook in de hoop dat het patiënten inspireert zelf ook wat vaker te bewegen. Want je merkt het misschien niet direct, maar inactiviteit verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes of kanker."

Tips om meer te bewegen

Gelukkig is de oplossing simpel: meer bewegen. "Lopen is hét medicijn en heeft een positief effect op zowel je lichamelijke als geestelijke gezondheid. Daarom bedacht ik samen met vriend en collega Anne Huisman het 'looprecept’' Met een stappenteller en handige tips om meer te bewegen werken we samen toe naar 10.000 stappen per dag."

"Dat klinkt als heel veel, maar lopen door de dag heen is een laagdrempelige en makkelijke manier om dit te behalen", aldus Matthijs. "Stap bijvoorbeeld een halte eerder uit de bus, metro of tram. Loop een extra rondje met de hond. Of maak tijdens de lunch een wandeling met een collega."

Matthijs: "Meer dagelijkse beweging geeft je gezondheid al gauw een boost. En voorkomen, is beter dan genezen. Maar ook bij een bestaand ziektebeeld helpt extra beweging bij het tegengaan van hartaandoeningen, diabetes, depressie en chronische longziekte."

Wekelijkse wandeltocht

Om het goede voorbeeld te geven, besloot de huisarts een wekelijkse wandeltocht vanuit zijn praktijk te organiseren. Die eerste keren liep hij zijn rondjes nog alleen met de praktijkondersteuner en verpleegkundige van dienst. Maar na wat promotie in de wachtkamer haakten al gauw de eerste patiënten aan.

"Vrij snel hebben we zo een vaste groep mensen bij elkaar gebracht die iedere week met veel plezier naar de loopgroep komt. En waar we ook leuke gesprekken mee hebben. Zo leer je je patiënten ook eens op een andere manier kennen dan enkel tijdens een consult."

Bijkomend voordeel is de band die tussen de lopers ontstaat, zegt hij. "Toen een oudere dame die normaal altijd meewandelt al even niet meer was geweest, vroegen de andere lopers mij haar toch even te bellen om te checken of alles wel oké was. Dat was zo, maar de bezorgdheid van de groep ontroerde haar zo dat ze de keer erna weer trouw aansloot bij de wekelijkse wandeling."

Via zijn 'looprecept' wil Matthijs ook andere huisartsen aansporen om meer te gaan bewegen met hun patiënten. In Rotterdam doen inmiddels al acht huisartsen mee. En via-via hebben ook collega’s elders in het land hun interesse getoond.

Een goede zaak, aldus Matthijs. "Hoe meer mensen gaan wandelen, hoe beter. Maar begin rustig. Start met 10 minuten lopen. Dit staat ongeveer gelijk aan 1.000 stappen. Luister goed naar je lichaam en bouw de afstand dan langzaam op."

SamenGezond

Wil jij meer bewegen? Het online gezondheidsprogramma SamenGezond maakt jouw eerste stappen leuker en makkelijker. Houd je fitscore bij in de app, vind inspiratie op de site en help jezelf of je omgeving om gezonder te leven met een online coach, tips en meer.

Ook niet-leden van Menzis kunnen van het gezondheidsprogramma gebruikmaken. Ga dus snel aan de slag.