Marlene Engelen werkte al twaalf jaar als huisarts toen ze in 2018 haar eigen bedrijf oprichtte: botox- en fillerspraktijk, Botox Injectables Utrecht. Sindsdien ontvangt ze dagelijks zo’n vijftien klanten in haar praktijk in hartje Utrecht.

Waarom ben je een botox- en fillerspraktijk begonnen?

"Het kwam een keer tijdens de koffie ter sprake toen een van mijn doktersassistentes vertelde dat zij een botoxbehandeling had ondergaan. Ik heb me er toen in verdiept en het bleek onschuldiger te zijn dan ik dacht. Vervolgens heb ik een cursus bij het Nederlands Instituut voor Medisch Esthetische Behandelingen gevolgd waar ik leerde hoe ik klanten moet behandelen. Dit vond ik hartstikke leuk. Toen heb ik in december 2018 een pand in Utrecht gevonden en ben mijn bedrijf gestart."

“Het is een groeiende markt. Iedereen wordt ouder, krijgt rimpels en wil daar van af.”
Marlene Engelen

Wat doe je zoal op een dag als cosmetisch arts?

"Mijn cosmetische werkzaamheden bestaan uit het verminderen van verouderingslijntjes. Het is een groeiende markt. Iedereen wordt ouder, krijgt rimpels en wil daar van af. Bij botox kan je denken aan de fronsrimpels, voorhoofdrimpels en kraaienpootjes. Dat is de bovenkant van je gezicht."

"De onderkant van het gezicht, de neuslippenplooien of hangende mondhoeken, die kan je met fillers goed behandelen. Ik doe geen volumebehandelingen die het gezicht echt veranderen. Dat vind ik zonde en de kans op complicaties is groter. Zeker als huisarts ben je altijd een afweging aan het maken dat je schade aanricht maar iemand naar huis laat gaan met een frissere uitstraling. Ik neem geen onnodige risico’s. Klanten moeten tevreden en gezond naar huis gaan."

Over klanten gesproken: heb je het druk?

"Naast drie dagen werkzaam te zijn als huisarts heb ik dagelijks zo’n vijftien tot achttien klanten in mijn botox- en fillerpraktijk. Een behandeling duurt gemiddeld dertig minuten. Het is wel even anders dan ik gewend ben. Als huisarts werk je met patiënten, nu ontvang ik klanten. Daarnaast doe ik, met hulp van mijn zoon, de marketing zelf. Ik maak mijn eigen advertenties, plan ze in en kijk via Google Analytics of ze gewerkt hebben. Sinds kort vraag ik aan de klanten waar ze mij zijn tegengekomen. Dit geeft me meer inzicht in mijn bereik. Het is erg druk, maar daar houd ik van."

“Adverteren in papieren media werkte absoluut niet voor mij.”
Marlene Engelen

En hoe bereik je potentiële klanten dan?

"Toen ik mijn botox- en fillerspraktijk startte ben ik direct begonnen met adverteren op Facebook. Later kwam Instagram erbij en ik heb ook wel eens in een lokaal dagblad gestaan, maar dat leverde geen resultaten op. Adverteren in papieren media werkte absoluut niet voor mij. Als laatst kwam ik terecht bij NU.nl, waar ik toevallig voorbij zag komen dat je kon adverteren. Ik ben meteen aan de slag gegaan en heb zelf heel gemakkelijk en snel een advertentie gemaakt."

"De meeste klanten komen uit Utrecht en omgeving. Om die te bereiken gebruik ik NUadverteren, de selfservice tool van NU.nl. Hiermee kun je namelijk heel gericht adverteren. Ook is de doelgroep van NU.nl naar mijn idee erg breed en bereik ik zo potentiële klanten. Het is natuurlijk heel belangrijk om te laten weten dat je als bedrijf bestaat."

"De advertenties maak en wijzig ik op mijn mobiele telefoon. Dit werkt toch net wat beter voor mij. De foto’s die ik gebruik kan ik eenvoudig, snel en op ieder moment zelf veranderen. Ik gebruik ook de optie om mijn advertentie enkel aan specifieke doelgroepen te tonen. Jongeren zijn voor mij niet relevant, wat oudere mannen en vrouwen juist wel. Het tijdsbestek waarin mijn advertenties te zien zijn kan ik ook zelf te bepalen. Wat ik ook fijn vond was dat NU.nl contact met me opnam om me advies te geven over mijn advertentie. Inmiddels heb ik een campagne lopen voor een heel jaar."

NUadverteren

Wil je na het lezen van dit artikel ook online adverteren via NU.nl? NUadverteren is dé advertentietool van NU.nl waarmee je eenvoudig zelf je advertentie maakt en beheert. Ook bepaal je zelf in welke regio de advertentie zichtbaar is. Je start al een campagne vanaf 50 euro.

Kijk hier voor meer informatie.