Ben je ondernemer? Houd dan vanaf 1 juli rekening met deze wetswijzigingen.

1. Geen ongevraagde telefonische verkoop meer
Ongevraagde telefonische verkoop is vanaf 1 juli verboden. Maken jouw sales- en marketingmedewerkers gebruik van telemarketing? Telefonisch producten en diensten verkopen aan natuurlijke personen mag alleen nog met toestemming. Bijvoorbeeld door contactgegevens te vragen wanneer een potentiële klant zich aanmeldt voor een nieuwsbrief. Hierbij moet je duidelijk vermelden dat het telefoonnummer gebruikt wordt voor telemarketing. Als een potentiële klant openstaat voor een telefoongesprek is bellen met nummerherkenning verplicht.

Er zijn uitzonderingen voor bedrijven met rechtspersoonlijkheid en bestaande klanten. Welke uitzonderingen lees je hier.

2. Alle rechtspersonen krijgen dezelfde regels voor bestuur en toezicht
Heeft je bedrijf een coöperatie, vereniging of stichting als rechtsvorm? Dan veranderen de wettelijk regels over de taken, het stemrecht en de aansprakelijkheid voor jou en de andere bestuurders en toezichthouders. Voor alle rechtspersonen gelden straks dezelfde regels. De regels zijn gelijk aan de huidige regels voor een nv of bv.

Indien bestuurders of toezichthouders zich niet aan de regels houden, kunnen zij persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Door deze wetswijziging moet je de statuten van jouw bedrijf wellicht aanpassen. Dit kan tot 1 juli 2026. Ook als je statuten nog niet zijn gewijzigd, moet je voldoen aan de nieuwe regels.

3. Kleine plastic flesjes krijgen statiegeld
Vanaf 1 juli zit er 15 eurocent statiegeld op kleine plastic flesjes frisdrank en water met een inhoud van minder dan een liter. Ben jij eigenaar van een grote supermarkt (meer dan 200 m2) of bemand tankstation langs de snelweg? Dan ben je verplicht om lege petflesjes in te zamelen.

Heb je een horecabedrijf? Dan is dit niet verplicht. Kies je ervoor om dit wel te doen dan mag je het statiegeld retour geven aan de consument, maar dat hoeft niet.

4. Nieuwe btw-regels voor internationale e-commerce
Heb je een webshop en denk je erover na om producten over de grens te verkopen? Let op dat je het juiste btw-tarief berekent. Als het totaalbedrag aan buitenlandse verkopen in EU-landen jaarlijks onder de 10.000 euro blijft, mag je Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Met als randvoorwaarden dat het transport van de zending in Nederland begint en dat je een vestiging in een EU-land hebt. Als je omzet boven de 10.000 euro komt, breng je het btw-tarief in rekening van het EU-land waar je klant gevestigd is.

Daarnaast ben je vanaf 1 juli bij invoer van goederen in de EU invoer-btw verschuldigd, ongeacht de waarde van de zending. Zendingen met een waarde tot en met 150 euro blijven vrijgesteld van invoerrechten. Heb jij een verkoopplatform en faciliteer jij de bestellingen en betalingen? Dan word jij verantwoordelijk voor de btw-afdracht.

5. Betrouwbaarheidsniveau EH1 van eHerkenning stopt
Wanneer je als ondernemer zaken regelt met een overheidsorganisatie, bijvoorbeeld de Belastingdienst of gemeente, is inloggen met eHerkenning vereist. Met eHerkenning is inloggen veilig.

Vanwege strengere eisen wordt het laagste betrouwbaarheidsniveau van het inlogsysteem, EH1, stopgezet. Maak jij gebruik van EH1? Dan moet je dit aanpassen. Leveranciers van eHerkenningsmiddelen informeren ondernemers over het stopzetten en upgraden van EH1.

Meer weten?

Meer informatie over bovenstaande wetten en andere wetswijzigingen vind je hier. Ben je zzp'er of freelancer, dan is er ook een wijziging met betrekking tot auteursrecht. Lees hier over alle belangrijke wetswijzingen voor zzp'ers en freelancers per 1 juli.

Advies op maat

Wat je volgende stap ook is, KVK zorgt dat je weet wat er mag en wat er kan. Zodat de zaken goed blijven lopen. Nu en later. KVK helpt jou verder met relevante informatie en geeft je advies op maat. Kom maar op met je ondernemersvraag. Het KVK Adviesteam staat voor je klaar. App, chat, tweet of bel gratis met 0800 21 17.