Als kleine dienstverlener, zoals een stomerij of fietsenmaker, moet je het hebben van klanten uit de buurt. Die lopen nu minder snel spontaan bij je binnen. Door je dienst óók online aan te bieden, verlaag je niet alleen de drempel voor vaste klanten, maar bereik je ook nieuwe klanten.

Wanneer je je dienst online op de kaart wilt zetten kan KVK je hier persoonlijk advies over geven; zij hebben de afgelopen weken zo'n 60.000 ondernemers gesproken uit alle branches.

Op de website van KVK vind je alle informatie over digitaal ondernemen en kun je je inschrijven voor de mkb-nieuwsbrief met onder andere heldere antwoorden van experts en ervaringsverhalen van andere ondernemers.

Stappenplan voor meer online zichtbaarheid

1. Bepaal je doel
Zelf de eerste stap zetten naar online ondernemen begint met het bepalen van je doel(en). Vraag ook aan je klanten wat zij belangrijk vinden. Het is meestal een combinatie van zichtbaarheid, vindbaarheid, extra service, communicatie en een praktisch doel, zoals een digitale reclamefolder.

2. Kies het juiste kanaal
De gekozen doelen bepalen voor een groot deel het juiste online kanaal voor jouw dienst. Stel dat je als stomerij voortaan de kleding bij je klant wilt ophalen. Je klant moet daartoe zijn adres achterlaten en een geschikt tijdstip kunnen kiezen. Dat past beter op een website dan op Instagram.

Let bij het kiezen ook goed op waar jouw klanten zich online bevinden. Zijn het jonge mensen die vooral op Instagram of drukke gezinnen die jou het liefst snel een WhatsApp-bericht willen sturen dat hun kleding gestoomd moet worden?

Daarnaast is het belangrijk dat je voor een online kanaal kiest dat bij jou zelf past. Misschien vind je het leuk om elke dag een vlog met tips te delen, of heb je alleen een keer per week tijd om je website bij te houden.

3. Wees actief
Welk online kanaal je ook kiest, het is belangrijk dat je gewoon begint en online actief bent. In het begin kost het meer moeite, want je bent nog aan het leren.

Daarnaast kost het soms ook geld. Een eigen website laten bouwen is duurder dan bijvoorbeeld een Instagram-account aanmaken. Je zichtbaarheid vergroten door online te adverteren kost ook geld.

4. Kijk wat het oplevert
Online ondernemen is alleen zinvol als het voldoende oplevert. Daarvoor geldt: meten is weten. Gebruik bijvoorbeeld Google Analytics om te zien wie er op je website komt, wat ze bekijken en hoe lang ze daar blijven.

Kijk regelmatig, bijvoorbeeld een keer per week, hoe het met je online kanalen gaat. Probeer eens wat anders als het een tijdje minder goed gaat. Zo zet je stap voor stap je dienst online nog beter op de kaart.

Zij gingen je voor

Ervaringsverhalen van andere ondernemers kunnen je helpen om digitaal te ondernemen. Neem bijvoorbeeld Marcel Nieuwland van rijschool 1-2 Drive uit Groningen. Hij is heel actief op Facebook. Daar biedt hij voordeelacties aan. Online kun je je direct aanmelden voor een van zijn rijlespakketten. Ook investeert hij in Google Ads om de online zichtbaarheid van zijn rijschool te vergroten. Zelfs tijdens de coronacrisis heeft hij niet te klagen over nieuwe aanmeldingen.

Lees meer voorbeelden van ondernemers die hun business uitbreidden met digitale diensten vanwege de coronacrisis.

Meer ervaringsverhalen en tips

Wil je meer ervaringsverhalen en tips over digitaal ondernemen? Bezoek dan kvk.nl/digitaalondernemen of meld je hier aan voor de mkb-nieuwsbrief van KVK.