Volwassenen krijgen het advies om minimaal 250 gram groente per dag te eten, maar veel Nederlanders komen hier niet aan. Door meer groenten in je lunch te verwerken, bereik je een stuk gemakkelijker je dagelijkse portie.

De lunch is in Nederlandse huishoudens vaak niet het moment om uit te pakken. Veel mensen eten tussen de middag een simpele boterham met vleeswaren of zoetbelegde crackers. Nu thuiswerken de norm is, kun je daar gemakkelijker verandering in brengen want je bepaalt zelf wat de pot schaft. Wil je meer groente eten zonder dat het veel moeite kost? Deze tips helpen je.

1. Verwerk groente door je omelet
Als je een eitje bakt, kun je daar gemakkelijk verschillende groenten aan toevoegen. Champignons, paprika, ui, prei, doperwten en tomaatjes zijn stuk voor stuk heerlijk door een omelet. Bak deze groenten eerst kort aan in margarine en schenk vervolgens de geklutste eieren eroverheen. Laat gaar worden en serveer op brood.

2. Varieer met groentewraps
In wraps kun je veel verschillende groenten stoppen, maar ook wraps zelf kunnen tegenwoordig groente bevatten. De nieuwe Veggie Wraps van Knorr zijn bijvoorbeeld gemaakt met 35 procent groente - wortel of bieten.

Je kan deze groentewraps heel gemakkelijk op vele manieren bereiden; warm ze even op, besmeer ze met humus en vul ze met je favoriete groenten of maak er een tosti van door ze kort te grillen. Hier vind je meer heerlijke inspiratie.

Recept: Wortelwraps met linzen en oesterzwammen
Recept: Wortelwraps met linzen en oesterzwammen
Foto: Knorr

3. Garneer met groente
Het is een kleine moeite om aan je vertrouwde boterham of cracker groente toe te voegen. Leg bijvoorbeeld plakjes komkommer en tomaat op je broodje kaas of voeg gegrilde paprika en courgette toe aan je cracker met kipfilet.

4. Smeer met groente
Je boterham of cracker beleggen met een groentespread is nog een manier om meer groente binnen te krijgen tijdens de lunch. Zo'n spread kun je gemakkelijk zelf maken; pureer je favoriete groente samen met een knoflookteentje en voeg er wat olijfolie en citroensap aan toe om er een gladde massa van te maken. Breng op smaak met peper en zout.