Het startschot galmt nog na in Australië, terwijl de karavaan al is doorgetrokken naar China: de Formule 1 draait op volle toeren. Hoe hebben de coureurs zich voorbereid op dit seizoen?

Een goede voorbereiding maakt het verschil tussen de tranen laten vloeien of de champagne doen sproeien. De veranderingen voor het nieuwe Formule 1-seizoen maken dit verschil nu nóg kleiner. De F1-wagens zijn sinds begin dit jaar onder andere uitgerust met bredere banden en wijdere vleugels waardoor de bolides nóg sneller zijn en de races nóg spectaculairder moeten worden. Maar deze metamorfose maakt het niet makkelijker voor de coureurs.

'Never skip leg day'

Meer snelheid betekent hogere G-krachten bij het optrekken, afremmen en het nemen van bochten. Om deze te weerstaan, moeten de snelheidsduivels het krachthonk in. Daar sterken ze niet alleen hun arm-, nek- en borstspieren aan, maar ook de kuiten om pieken tot over de 5G te weerstaan.

"Vooral de kuitspieren krijgen het zwaar te verduren tijdens het afremmen", aldus Red Bull Racing-coureur Daniel Ricciardo.

Alternatieve sporten

Naast krachttraining moeten F1-rijders ook hun conditie op peil houden. Vooral omdat de wagens door de upgrade meer G-krachten genereren en daarmee een race ook zwaarder is geworden. Het is bijvoorbeeld niet ongewoon voor coureurs om anderhalf uur lang met een constante hartslag van 190 BPM rond te rijden. Ter vergelijking: de hartslag van een volwassene in rust ligt tussen de 60 en 100 BPM.

Daarom verruilen veel coureurs tijdens de seizoenstop hun vierwieler voor een tweewieler. Tussen de Grand Prixs door wordt er ook veel gezwommen, hardgelopen, gekart en zelfs gebokst - inclusief het nodige touwspringwerk.

Virtual reality

Professionele simulators bieden coureurs de mogelijkheid om zich virtueel op een Grand Prix voor te bereiden. Zo stapte Max Verstappen vorig jaar na de GP van België in een simulator om de race over te doen, op zoek naar punten van verbetering.

Anderen, zoals Lewis Hamilton, moeten er niks van weten. De drievoudig kampioen noemde de simulator een grote PlayStation zonder emotie. Maar met de snelle technologische ontwikkelingen komt daar binnenkort misschien verandering in: vliegtuigsimulatoren kunnen nu bijvoorbeeld al G-krachten nabootsen.

Grand Prix van China

Max Verstappen eindigde in Melbourne naast het podium en teamgenoot Daniel Ricciardo kwam niet verder dan de grindbak. Een valse start voor Red Bull Racing dus.

Sinds de winter traint Max elke dag twee keer drie of vier uur. Daarnaast heeft hij geprobeerd om brood zoveel mogelijk te vermijden: "Dat maakt je snel zwaarder en ik kan heel snel aankomen."

Op technisch gebied heeft zijn auto in januari een nieuwe verbrandingsmotor aangemeten gekregen waardoor het gat met teams als Mercedes en Ferrari verkleind moet worden. De engineers van zijn team draaien ook constant simulaties om het chassis te verbeteren.

We zullen zien of al het harde werken wordt beloond op het circuit van Shanghai.

Klaar voor elke wedstrijd

Elke coureur wil fris en goed verzorgd de Grand Prix in, want zodra hij achter zijn stuur kruipt, zit hij anderhalf uur lang gevangen in zijn racestoel.

NIVEA MEN CREME beschermt je misschien niet tegen de G-krachten, maar verzorgt en voedt wél gezicht, lichaam en handen. Bovendien trekt het snel in. Nooit meer plakkende handen achter het stuur dus.

Houd deze special pagina in de gaten voor jouw dagelijkse dosis sport.