Ondernemersprijzen winnen is natuurlijk goed voor de reputatie van je onderneming, maar het heeft nog veel meer voordelen. In China bijvoorbeeld zijn ze heel gevoelig voor awards, ondervond snelgroeiend bedrijf Naïf Baby Care, winnaar van het Oranje Handelsmissiefonds 2015.

"Chinezen vinden awards prachtig. Het verhoogt je aanzien. Dat het Oranje Handelsmissiefonds is opgericht vanwege de inhuldiging van koning Willem-Alexander vinden Chinezen helemaal geweldig. Het maakt je veel geloofwaardiger als producent en handelspartner", vertellen de twee oprichters van Naïf Baby Care, Jochem Hes en Sjoerd Trompetter.

Naïf Baby Care bestaat drie jaar en wordt nu al in twaalf landen verkocht. Het geheim? Een huidverzorgingslijn voor baby’s, samengesteld met natuurlijke ingrediënten, zonder schadelijke chemische toevoegingen.

Ambities

"Sinds juni hebben we een online flagship store op Tmall (Alibaba), de Amazon van China, naast reuzen als KLM en Ahold", vertelt Hes. Maar de ambities van Naïf Baby Care reiken verder. De oprichters willen dat de babyverzorgingsproducten in de Chinese winkel komen te liggen.

Vorig jaar waren ze een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds, een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Jaarlijks helpen ze tien ondernemers door te breken op de internationale markt.

Blije winnaar

Naïf Baby Care profiteert van steun van de initiatiefnemers van de prijs. "We zijn een van de blije winnaars. Zo hebben we via ING een goede coach toegewezen gekregen, die ons helpt bij onze internationale groeiambities."

"Het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland helpen ons met  de Chinese wet- en regelgeving. Door hun advies begrijpen we beter wat we moeten doen, waardoor onze producten hopelijk sneller in de Chinese winkels te koop zijn."

KLM regelt de reizen van Hes en zijn team naar China. "Dat is enorm fijn als jong bedrijf. Dankzij de specialisten van de afdeling internationaal van MKB-Nederland begrijpen we de cultuur en bijzonderheden van het land beter."

Doe mee!

Hes raadt andere ondernemers aan om zich in te schrijven voor het Oranje Handelsmissiefonds. Zelf is hij getipt door een prijswinnaar van 2014, Gemma Broekhuis van Milestone Cards. "Zij zei: 'Doe mee! Het gaat je veel opleveren!'. Daar is geen woord van gelogen." Inschrijven kan nog tot 11 oktober.