Bep van ING appt met duizenden mensen over de Miljoenennota

ING zette het meest persoonlijke 1-op-1 medium WhatsApp in om iedere Nederlander de Miljoenennota uit te leggen. 

Door WhatsApp als broadcast kanaal te gebruiken ontvingen deelnemers Beps verslag van Prinsjesdag. Maar de meeste activiteit ontstond doordat mensen vragen hadden over Miljoenennota.

De vraag die Bep het vaakst kreeg: ‘Hoeveel ga ik er op vooruit dit jaar?’. Bep antwoordde met een handige foto van haar dropjespot om de koopkrachtstijging uit te leggen. Het is een van de duizenden voorbeelden hoe ze over de Miljoenennota appte in ‘gewonemensentaal’.

Ook veel ouders wilden van Bep weten waar ze aan toe zijn. ‘Wat verandert er aan de kinderbijslag?’, kwam dan ook veel voor. Beps antwoord: ‘De toeslag op kinderopvang gaat omhoog. Lekker hoor, want als ik van mijn oudste zoon hoor wat alleen die luiers tegenwoordig al kosten...

Succes

Iedereen kon direct met haar chatten. En hoewel WhatsApp een gesloten en zeer persoonlijk medium is, vonden de leukste chats al snel een weg via Facebook en Twitter. In totaal bereikte de campagne 1 miljoen mensen via Facebook en Twitter. Vervolgens pikten landelijke media als RTL Nieuws het initiatief van ING op. Op het hoogtepunt waren er 2.161 deelnemers op WhatsApp die 3.164 vragen stelden.

Tool

Het economisch bureau van ING werkte direct na de bekendmaking van de rijksbegroting aan een tool die laat zien wat Prinsjesdag doet voor je eigen huishoudboekje. Op www.ing.nl/prinsjesdag kan iedereen vanaf 17 september deze tool gebruiken.

Het is voor het eerst dat een Nederlandse bank WhatsApp op deze manier inzet. ING wil hiermee de deskundigheid en het advies over geldzaken zo persoonlijk mogelijk maken. En hoe sympathieker en persoonlijker kan het worden dan met Bep op WhatsApp?

Tip de redactie