De tijd dat je alleen met cash of je pinpas kon betalen is voorbij. Steeds meer mensen kiezen ervoor om af te rekenen met hun mobiele telefoon of smartwatch. Een ontwikkeling waar heel Nederland van mee profiteert.

Zo zijn mobiele betalingsdiensten heel handig voor mensen met een visuele beperking. Geen passen en pincodes meer, maar slechts één druk op de knop en je betaalt gemakkelijk met je mobiel. Dankzij de spraakfunctie kan na het betalen ook meteen gecheckt worden of het bedrag dat is overgemaakt klopt.

Meer controle

Thomas (19) is erg blij met deze ontwikkeling. Hij is blind en had voorheen veel moeite met betalen. "Wat ik altijd erg vervelend vond, is dat je met een gewone betaalpas geen idee had of je wel het juiste bedrag betaalde", vertelt hij. "Een pinautomaat vertelt je namelijk niet hoeveel je hebt betaald. Nu is dat wel anders. Wanneer ik betaal, zorgt de spraakfunctie ervoor dat het bedrag voor me wordt opgenoemd. Ik heb zo meer controle over mijn uitgaven."

Ook Nathanja (25), die door de jaren heen blind is geworden, merkt dat betalen met een mobiele telefoon of smartwatch een uitkomst voor haar is. "Sommige pinapparaten hebben touchscreens, bijvoorbeeld in de horeca. Als slechtziende kan je daar helaas niets mee, omdat de knoppen niet voelbaar zijn. Je weet dus niet waar ze op het scherm zitten", zegt ze. "Wanneer ik betaal met een mobiele betalingsdienst heb ik dat probleem niet. Ik haal mijn telefoon of smartwatch alleen maar even langs het apparaat en hoef geen pincode in te toetsen. Dat maakt mijn leven echt een heel stuk gemakkelijker."

Gemak voor heel Nederland

Timon van Hasselt werkt bij Koninklijke Visio, een expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen. Als adviseur op het gebied van digitale toegankelijkheid voor bedrijven ziet hij mobiele betalingsdiensten als een manier om betalen toegankelijk te maken voor heel Nederland. Dus ook voor slechtziende en blinde mensen.

"Met de pinpas betalen levert soms stress op bij mensen met een visuele beperking. Vooral bij ouderen", zegt hij. "Ze zijn bijvoorbeeld bang dat het niet lukt en dat ze een grote rij achter zich veroorzaken. Om die reden kiezen ze ervoor om grote winkels te vermijden en alleen te gaan winkelen als het rustig is."

"Wat ook veel gebeurt, is dat blinde en slechtziende ouderen door de stress hun portemonnee aan een caissière of winkelmedewerker geven. Je mag hopen dat die persoon ook echt te vertrouwen is en dat het juiste bedrag wordt teruggegeven."

Timon hoopt daarom dat naast digivaardige jongeren als Thomas en Nathanja ook ouderen meer in aanraking zullen komen met het gemak van betalen met je mobiel of smartwatch. "Bij Visio willen wij mogelijk maken dat ook deze groep mensen straks makkelijk kan afrekenen, of het nou met een mobiele telefoon is of door middel van een armbandje. Er is nog een lange weg te gaan, maar er zit zeker potentie in. Betalen moet voor iedereen toegankelijk zijn, of je nou twintig jaar bent of zeventig plus."

Digitaal vooruit met ING

We leven in een tijd waarin technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. ING helpt haar klanten daar graag bij op weg. Zo hebben de ING-kantoren een speciale Digi-Corner, waardoor het voor klanten eenvoudig is om digitaal bankzaken te doen, samen met een medewerker van ING. Daarnaast zijn er digicoaches, die helpen met vragen over bankieren.

Ook geeft ING voorlichting aan grotere groepen klanten over veilig digitaal bankieren, door middel van Digiworkshops. Dat gebeurt ook buiten ING-kantoren, zoals in bibliotheken of complexen waar senioren wonen.

Lees hier wat ING nog meer doet om heel Nederland digivaardig te maken.

De naam Thomas is wegens privacyoverwegingen een fictieve naam.