Het is een goede tijd voor mensen die een baan zoeken of toe zijn aan een nieuwe uitdaging: er zijn momenteel meer vacatures dan werkzoekenden. In hun zoektocht naar personeel bieden veel bedrijven aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en mooie doorgroeimogelijkheden. Dit is dan ook hét moment om te solliciteren.

Bij IKEA krijgen nieuwe werknemers volop de kans om zich te ontwikkelen. De gewilde werkgever, in 2021 door consumenten gekozen tot meest duurzame retailer van Nederland (Sustainable Brand Index), heeft vacatures in verschillende vakgebieden uitstaan. Je kunt aan de slag in een van de IKEA-winkels op gebied van sales, logistiek, horeca, de klantenservice of IT, maar ook bij het Customer Support Center in Groningen. Wil je fulltime aan de slag, werk je liever parttime of zoek je een bijbaan naast je studie? Bij IKEA het allemaal mogelijk met een goede werk-privébalans.

Eerste ‘echte’ baan

Selma Waanders werkt sinds 2014 bij IKEA in Amersfoort. Na haar studie International Business & Management hielp een loopbaancoach Selma op weg naar haar eerste ‘echte’ baan. “Vanaf mijn vijftiende had ik bijbaantjes in de retail. Tijdens mijn studie woonde ik een periode in Zweden en leerde ik de cultuur kennen; dat platte en niet-hiërarchische vond ik heel prettig. IKEA bleek heel goed bij me te passen, vandaar dat ik er bijna acht jaar later nog steeds werk.”

Selma begon als salesmedewerker op de vloer, maar leidde al snel projecten zoals de verbouwing van de afdeling bedtextiel. Na een jaar als trainee teammanager werd ze gevraagd te solliciteren bij de afdeling logistiek, op de functie van teammanager. “Eerst dacht ik: logistiek, wat moet ik daar? Maar ik wilde mijn leidinggevende kant ontwikkelen en meer leren vertrouwen op mijn intuïtie. Dat is nu vijf jaar geleden. Ik heb nooit spijt gehad van die stap. De afdeling logistiek is echt een plek om jezelf te ontwikkelen.”

Vertienvoudiging van online bestellingen

Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 moesten Selma en haar collega’s snel schakelen. Door de sluiting van de winkels vertienvoudigden de leveringen aan huis en ‘bestellen & ophalen’-orders. “In deze periode heb ik een heel nieuw logistiek proces neergezet. Dat draait nog steeds ontzettend goed, ook als de winkels wél open zijn.”

Het gevolg van de nieuwe manier van werken was dat de afdeling hard groeide én er een vacature vrijkwam voor een nieuwe functie als goodsflow manager. “Ik kreeg de kans om door te groeien naar deze rol en geef sinds juni 2020 leiding aan de hele logistieke operatie in Amersfoort”, vertelt Selma. “Dat is het toffe aan IKEA: er doen zich steeds nieuwe kansen voor. Als je aangeeft dat je je verder wilt ontwikkelen, dan kan dat. Want logistiek is veel meer dan schuiven met dozen en pallets.”

Saamhorigheid achter de schermen

Selma geeft leiding aan een divers team met heel veel nationaliteiten. “Bij logistiek kunnen we mensen die extra begeleiding nodig hebben - bijvoorbeeld omdat ze nog Nederlands aan het leren zijn - een kans geven.” De saamhorigheid is groot: toen Nederland in december weer in lockdown ging, zette iedereen zijn schouders eronder om de winkel in één dag om te bouwen tot distributiecentrum. “Collega’s van Food en Sales draaien nu gewoon mee met het logistieke proces. Ook al kunnen sommige medewerkers even niet hun eigen werk doen, ze hebben wel baanzekerheid.” Volgens Selma is dat kenmerkend voor IKEA: er wordt goed voor de mensen gezorgd, ook in deze moeilijke tijden.

Op de afdeling logistiek is het elke dag een komen en gaan van producten, vertelt Selma. Dat betekent grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal. Hoe pakt IKEA dat zo duurzaam mogelijk aan? “We zijn heel strikt met afval scheiden: elke winkel heeft een milieustraat met grote afvalpersen voor karton, hout en plastic. In 2028 willen we helemaal geen plastic meer gebruiken in onze verpakkingen. Daarnaast laden we onze vrachtwagens zo efficiënt mogelijk in - een soort Tetris voor gevorderden - zodat er in plaats van zeven maar vijf hoeven te rijden.”

50 procent toeslag

Het grootste verschil tussen logistiek en andere afdelingen zijn de werkuren; het bijvullen van de winkel gebeurt voornamelijk voor en na sluitingstijd. “Voor de uren tussen 06.00 en 07.00 uur ‘s ochtends en na 19.00 uur ‘s avonds geldt een toeslag van 50 procent bovenop het basisloon. Op zondag is dit zelfs een toeslag van 100 procent”, vertelt Selma. “We plannen altijd minimaal vier uur in. Ieders privéleven is anders ingericht, dus we proberen zo goed mogelijk mee te denken en vier weken van tevoren krijg je je rooster.”

Werkzoekenden die behoefte hebben aan meer vastigheid en stabiliteit vinden dat bij IKEA, aldus Selma. Het is één van de redenen waarom ze er na acht jaar nog steeds met heel veel plezier werkt. Haar volgende doel? Logistiek manager worden, wellicht gevolgd door een transfer naar het hoofdkantoor of een avontuur in het buitenland. Selma houdt haar opties open, maar blijft het bedrijf waar ze haar carrière begon trouw. “Ik heb me echt onwijs kunnen ontwikkelen bij IKEA en ben nog steeds niet uitgeleerd.”

Werken bij IKEA

Ben je een aanpakker en teamplayer die toe is aan een nieuwe uitdaging? IKEA heeft mooie vacatures voor logistiek medewerkers (fulltime, parttime of bijbaan). Alle andere vacatures en meer persoonlijke verhalen van medewerkers over werken bij IKEA vind je hier.