Mannen zien zichzelf eerder als een `autokenner` dan vrouwen.

Dat blijkt uit onderzoek van Sanoma/SBS, die elke vijf jaar een onderzoek houden onder ruim 2000 consumenten van 18 tot 65 jaar. Zij onderzochten of er tussen bepaalde doelgroepen verschil zit in het oriëntatieproces dat voorafgaat aan het kopen van een nieuwe auto. Mannen oriënteren zich vaak uitgebreid en steken er veel tijd in. Ze vinden het leuk om meer te weten te komen over auto’s en noemen zichzelf daarom vaak een kenner.

Advies van vrienden

Bij het zoeken naar inspiratie en informatie kijken mannen vooral naar websites van fabrikanten/producten (40 procent), online zoekmachines (32 procent) en tv-programma’s (23 procent). Vrouwen doen dat anders: die gaan liever af op de mening van vrienden, familie en kennissen (21 procent) of op advies van de showroom-verkoper (16 procent). De informatie die ze hier krijgen weegt het zwaarst en de uiteindelijke beslissing wordt vooral met het verstand genomen. Uiteindelijk neemt 47 procent van de mannen en vrouwen samen het uiteindelijke besluit.

Hoewel veel mensen hun smartphone of tablet gebruiken om te internetten, blijft de pc het populairste surf-apparaat. Ook bij het zoeken naar informatie over auto’s: mannen en vrouwen gebruiken meestal de laptop of pc om zich te oriënteren. Met 13 procent is de smartphone het minst gebruikte oriëntatie-apparaat.

Oriënteer-plannen?

Ook van plan om binnenkort een nieuwe auto te kopen? In de Renault-showroom kun je je alvast oriënteren en uitgebreid laten informeren over de Twingo. Je leest er alles over het design (dat je naar wens kunt customizen), de korte draaicirkel van de Twingo (met een draaicirkel van 8,65 meter is de auto super wendbaar) en alle andere specificaties en opties. Of vraag meteen een proefrit aan. Alle informatie is hier te vinden.