Daisy Oppelaar deelt tweewekelijks de beste tips en tricks voor een gezond, fit en strak lichaam op Fashionchick.nl. Daisy begon in 2012 I Love Health, één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago. Op haar blog deelt ze niet alleen gezonde recepten en haar persoonlijke visie op fit en gezond zijn, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Vandaag deelt ze dé do’s en don’ts voor een strakke buik.

De kans dat we binnenkort in bikini ergens verschijnen wordt met de dag kleiner maar dat betekent niet dat we ons lichaam moeten laten verslappen. Summer bodies are made in winter, dus laten we vooral blijven werken aan een fit, gezond lichaam! Wil jij een strakke, platte buik? Dan zijn dit dé do’s en don’ts waar je je aan moet houden.

De 5 do’s voor een strakke buik

#1 Beweging: Hoe meer beweging, hoe beter. Ga een paar keer per week actief sporten en zorg dagelijks voor extra beweging. Wandel in je pauze en doe je boodschappen lopend. Dus sneakers aan en bewegen maar!

#2 Groenten: Eet veel groenten. Ze bevatten veel vitamines, vezels en antioxidanten die uiteindelijk bijdragen aan het verminderen van buikvet. Je bord avondeten hoort voor de helft te bestaan uit groenten. Belangrijk: eet je groenten eerst en daarna pas de rest.

#3 Magere eiwitten: Eiwitten zorgen voor een (langer) verzadigd gevoel en dragen zo bij aan gewichtsverlies. Denk bijvoorbeeld aan kip, eieren, vis, kikkererwten en kwark.

#4 Verminder calorie inname: Als je wat kilo’s kwijt wilt, zorg dan dat je calorieverbruik hoger is dan de inname. Wil je op gewicht blijven, dan mag verbruik en inname gelijk zijn.

#5 Vezels: Eet veel vezels. Die vind je onder andere in groenten, fruit, peulvruchten en volkorenproducten. Deze vezels kunnen het visceraal vet doen verlagen. Volkoren voeding bevatten meer vitamines, mineralen, vezels, essentiële vetzuren en antioxidanten.

De 5 don’ts voor een strakke buik

#1 Alcohol: Bier kun je beter laten staan. Bierdrinkers blijken een hogere heup/buikratio te hebben dan mensen die geen bier drinken. Een wijntje op zijn tijd is prima. Maar hou het bij één! Vermijd suikerhoudende alcoholische dranken, want dat plakt aan je heupen.

#2 Energy drinks: Cafeïne-suikerhoudende dranken stimuleren de productie van vet meer dan cafeïne vrije dranken. Vermijd deze drankjes, neem een kopje thee of glas water.

#3 Geraffineerde granen en suikers:  Ontwijk witbrood, chips, crackers, koekjes, snoep en gesuikerde frisdranken. Dit stimuleert o.a. de insuline-aanmaak en zo ook de vetopslag in ons lichaam.

#4 Light dranken: Door het drinken van light dranken hou je de hongersignalen van je lichaam voor de gek. Hierdoor hunker je even later naar echte suikers. Neem water, thee of stop een stukje fruit of wat kruiden in je water voor een lekker, maar gezond smaakje.

#5 Stress: Stress zorgt voor een verhoogde inname van calorierijke gerechten. Daarnaast wordt het hormoon cortisol aangemaaktdoor stress. Dit verhoogt de hoeveelheid vet dat het lichaam vasthoudt en vergroot de vetcellen.

Voor nog meer gezonde tips & tricks van Daisy kun je terecht op Fashionchick en natuurlijk haar blog, I Love Health

Alle afbeeldingen zijn afkomstig van I Love Health.