Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 30 mei 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
'Nederlander is de dupe van onnodig veel suikers'

'Nederlander is de dupe van onnodig veel suikers'

Gesponsord door:

04 apr 2018 om 14:46Update: 5 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De Nederlandse consument krijgt nog altijd 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen. Het Diabetes Fonds wijt dit voor een groot deel aan onnodig veel suikers in producten.

Ze bestaan echt: pakken ontbijtgranen met bijna 90 gram suiker en flessen sladressing met meer dan 18 suikerklontjes. "Mensen die denken de gezonde keuze te maken, komen op deze manier bedrogen uit", stelt Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds.

Terugroepactie als signaal richting industrie

Om het hoge suikergehalte in producten terug te dringen, organiseert het Diabetes Fonds een terugroepactie. Op de website www.diabetesfonds.nl/terugroepactie kunnen bezoekers producten met te veel suiker terugroepen en zo een signaal afgeven richting de industrie. 

En dat signaal is volgens Dessing hard nodig. "Nederlander dupe van onnodig veel suikers. Mede daardoor heeft de helft van de volwassenen in ons land overgewicht. Meer dan 1,1 miljoen mensen hebben diabetes type 2 en daar komen er iedere week 1.000 bij."

Volgens Dessing is een intensievere aanpak nodig om in versneld tempo tot minder suiker in producten te komen. "Een deel van de industrie beweegt de goede kant op. Maar nog lang niet snel genoeg om de suikerinname van de consument écht terug te dringen. De Suiker Terugroepactie laat zien dat het tijd is voor actie."

Beeld: Diabetes Fonds
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Aanbevolen artikelen

Gesponsord door:
Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Quiz

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.


  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden