Vla, vruchtenyoghurt, pudding: een toetje na het eten is lekker. Maar let op: vaak zitten deze toetjes bomvol suiker.

Voor je je toetje in je winkelwagen legt, is het handig om even het etiket te inspecteren op suiker. Een bakje halfvolle vanilleyoghurt van 150 gram bevat bijvoorbeeld al 18 gram suiker. Dit zijn bijna 5 suikerklontjes.

Een pak vruchtenyoghurt: 28 suikerklontjes

Vaak zijn het de kant-en-klare toetjes die veel suiker bevatten, maar ook desserts die over het algemeen bekend staan als 'gezond' of 'verantwoord'. Een literpak kant-en-klare magere vruchtenyoghurt met aardbeiensmaak bevat bijvoorbeeld 110 gram suiker, dit zijn bijna 28 suikerklontjes.

Bij kindertoetjes gaan sommige fabrikanten vaak nog een stap verder. Mierzoete toetjes in kleurige verpakkingen staan keurig gesorteerd op ooghoogte van jonge kinderen. De toetjes zijn al zoet van zichzelf, toch kunnen kinderen er zelf nog extra snoepjes aan toevoegen.

Minder suiker in toetjes

Nederlanders krijgen nog altijd gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen. Dat moet veranderen vindt het Diabetes Fonds, dat met de landelijke campagne 'Halve maatregelen' pleit voor minder suiker in onder andere zuivelproducten. Hierdoor moet de gezonde keuze voor de consument makkelijker worden gemaakt.

Bekijk hier de video die bij de campagne hoort:

Teken hier de petitie.