Nederland telt meer ondernemingen dan ooit, ruim twee miljoen. Vooral het aantal zelfstandigen neemt toe: in 2019 begonnen bijna 200.000 zzp'ers een bedrijf. Begon jij in 2019 voor jezelf? Dan is het mogelijk dat je dit jaar voor het eerst aangifte inkomstenbelasting moet doen als ondernemer.

Bijna één op de drie ondernemers vult zijn belastingaangifte zelf in. De aangiftechecklist en de 5 tips van de Belastingdienst helpen je een goede en volledige aangifte in te dienen voor 1 mei 2020.

Tip 1: Doe de OndernemersCheck
Ben je ondernemer voor de btw? Dan wil dat niet automatisch zeggen dat je ook ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Daarvoor gelden andere voorwaarden.

Om een goede indicatie te krijgen of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, kun je de OndernemersCheck doen. Door maximaal twintig vragen te beantwoorden op de ondernemersthema's zelfstandigheid, ondernemersrisico, continuïteit en omvang van je bedrijf krijg je snel, eenvoudig en anoniem inzicht in jouw situatie.

Tip 2: Benut aftrekposten voor ondernemers
Ben jij ondernemer voor de inkomstenbelasting én ben je jaarlijks minimaal 1.225 uur met je bedrijf bezig? Dan kun je mogelijk gebruikmaken van aftrekposten. Twee belangrijke zijn de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek.

De zelfstandigenaftrek mag je ieder jaar benutten en is een vast bedrag. Voor 2019 is dit 7.280 euro. Heb jij recht op de zelfstandigenaftrek? Dan kun je misschien ook de startersaftrek benutten. De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Je mag de startersaftrek in de eerste vijf jaar van je onderneming maximaal drie keer toepassen én je moet voldoen aan bepaalde voorwaarden. Meer informatie hierover vind je op belastingdienst.nl/ondernemers.

Tip 3: Zakelijke en privé kosten? Trek alleen de zakelijke kosten af
Als ondernemer mag je zakelijke kosten ook aftrekken. Dit zijn kosten die je maakt om je werk als ondernemer uit te kunnen oefenen. Zakelijke kosten moeten rechtstreeks betrekking hebben op je bedrijfsactiviteiten. Denk hierbij aan inschrijfkosten bij de Kamer van Koophandel.

Het is mogelijk dat je kosten maakt voor zowel zakelijke- als privédoeleinden, zoals kosten voor je telefoon of auto. Je mag dan alleen het zakelijke deel van de kosten aftrekken. Kosten die je privé maakt, mag je niet zakelijk aftrekken. Welke kosten je precies mag aftrekken, hangt af van je situatie en lees je op de website van de Belastingdienst.

Tip 4: Check of je kosten in één keer of verspreid moet aftrekken
Als je zakelijke kosten maakt, let dan goed op of je de kosten in één keer of verspreid moet aftrekken. Je mag niet álle zakelijke kosten in één keer van je opbrengst aftrekken. Dit mag alleen als ze betrekking hebben op het jaar waarover je de aangifte doet. Denk aan de huur van je bedrijfsruimte.

Maar kocht je bijvoorbeeld een laptop van meer dan 450 euro? Dan gebruik je die meerdere jaren en neemt de waarde ervan ieder jaar af. In dat geval moet je de kosten verspreid over meerdere jaren aftrekken. Dit heet afschrijven en hiervoor gelden wettelijke termijnen.

Tip 5: Kies bewust voor zelf aangifte doen of uitbesteden
Belastingaangifte doen vergt een goede administratie, voorbereiding en nauwkeurigheid. Om ondernemers te helpen, ontwikkelde de Belastingdienst de aangiftechecklist. Deze checklist helpt je om een goede en volledige aangifte in te dienen voor 1 mei 2020.

Zijn cijfers echt niet jouw ding? Dan is het misschien een goed idee je belastingaangifte uit te besteden aan een belastingadviseur. Maak dan goede afspraken over onder meer wie de aangifte ondertekent en verstuurt. Dit scheelt tijd die jij weer kunt besteden aan je onderneming.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op belastingdienst.nl/ondernemers. Daar vind je onder meer de OndernemersCheck en een overzicht van alle aftrekposten.

In opdracht van de Rijksoverheid.