Niet alleen het woningtekort en de huurprijzen stijgen gestaag door, ook het aantal huurgeschillen wordt alsmaar meer. Dat laten cijfers van de huurcommissie zien. Plotselinge huurverhogingen, uitzetting, geluidsoverlast, achterstallig onderhoud, schade of (eind)afrekeningen blijken een voedingsbodem voor huurconflicten.

Ruim een derde van de Nederlanders heeft dan ook wel eens een conflict gehad met de verhuurder, blijkt uit onderzoek in opdracht van BrandMR (Brandmeester).

Schakel hulp in

Bijna de helft van de huurders kent hun rechten bij een huurconflict niet of weet niet waar ze voor professionele hulp kunnen aankloppen. Vaak wordt er helemaal geen hulp ingeschakeld. Veelal omdat men niet durft of verwacht in het ongelijk gesteld te worden.

En hoewel het voor de huurder vaak voelt als David tegen Goliath, delft Goliath vaker het onderspit dan je denkt, drukt advocaat Arthur Overweel huurders op het hart. "Het is heel zinvol om in ieder geval een eerste advies in te winnen en het er niet bij te laten zitten. De impact van een huurconflict op je woongenot is immers groot. Daar mag je best voor knokken."

Ervaar jij problemen met je huurbaas? Bekijk dan eerst wie er verantwoordelijk is voor het probleem. Als dat de huurbaas is, stel deze dan schriftelijk op de hoogte van de tekortkomingen en geef de verhuurder de tijd hier iets aan te doen. Blijf hoe dan ook altijd met elkaar praten, is het advies van ervaringsdeskundigen. Wanneer er niets gebeurt, zijn er andere middelen om de huurbaas tot actie te bewegen. Zoals naar de huurcommissie stappen (bij een sociale huurwoning) of juridische hulp inschakelen.

Geëscaleerde situatie

Iemand die ook heeft geknokt voor haar woongenot is Maris Maria Renne uit Haarlem. Zij schakelde juridisch hulpverlener BrandMR in vanwege hevige overlast en schade door renovatie en sanering van de aangrenzende woning. Door gebrekkige communicatie van de woningcorporatie is de situatie volledig geëscaleerd.

"Het voelde als een eenzame strijd en ik had geen idee hoe we hieruit moesten komen. Ik wist niet goed waar te beginnen in m'n uppie, terwijl de andere partij een grote was die mijn klachten bagatelliseerde."

Maris had een conflict met haar woningcorporatie: 'Ik dacht er niet meer uit te komen'

Maris had een conflict met haar woningcorporatie: 'Ik dacht er niet meer uit te komen'
Maris had een conflict met haar woningcorporatie: 'Ik dacht er niet meer uit te komen'
Foto: Maris Maria Renne

Pas toen zij een advocaat in de arm nam en ook de communicatie via hem liet verlopen, kreeg Maris wat meer ademruimte. "Ik heb, nu het maandenlang durende juridisch conflict succesvol is afgerond, eindelijk weer ruimte om met andere dingen bezig te zijn. Zo'n heftige inbreuk op je woongenot heeft een enorme impact. Het zet je leven op zijn kop, neemt al je tijd in beslag en houdt je wakker. Het was heel fijn om hier professionele hulp bij te krijgen."

De manier waarop de woningcorporatie inbreuk heeft gemaakt op het woongenot en het leven van Maris is heftig, vindt de advocaat. "De woningcorporatie ging volledig voorbij aan de belangen van mevrouw Renne als huurster. Gelukkig had mevrouw Renne alles gedocumenteerd en gedeeld op haar social media, waardoor we een goede zaak konden bouwen. Voor haar is het juridische conflict nu gelukkig opgelost."

Juridische hulp voor een vaste, lagere prijs

Kan jij net als Maris ook hulp gebruiken rondom huis en wonen? Schakel dan BrandMR in. BrandMR is een toegankelijker alternatief voor een traditionele advocaat en biedt hulp in eenvoudige stappen, voor een vaste lagere prijs. Hierdoor weet je bij een juridisch geschil direct wat je kansen zijn en wat het je kost.

Meer weten over hoe je dit traject in gang zet en hoe dat er precies uitziet? Doe de gratis check en weet binnen een paar minuten of BrandMR je verder kan helpen.