Of je de dag nu start met een boterham met hagelslag en een cappuccino of een schaaltje yoghurt met ontbijtgranen: tijdens je ontbijt eet je vaak (onbewust) veel suikers. We krijgen zelfs bijna 15 procent van onze suikers tijdens de eerste maaltijd van de dag binnen, blijkt uit onderzoek van het RIVM. Wist je dat je dit heel gemakkelijk kan verminderen?

Suikers zitten vaak verstopt in allerlei producten. Hierdoor krijg je er al snel meer van binnen dan je denkt. Zo vind je suikers bijvoorbeeld in producten als ontbijtgranen, ontbijtkoek, vruchtensap en zoet beleg. Het kan er van nature in zitten, zoals in fruit, of het wordt aan producten toegevoegd. Dat kan in de vorm van kristalsuiker, maar ook bijvoorbeeld als stroop, honing of geconcentreerd (vruchten)sap. Veel producten bevatten suikers of zoetstoffen die je helemaal niet verwacht.

Minder suikers tijdens je ontbijt

Je kunt al makkelijk een verschil maken door vaker een suikervrije basis voor je ontbijt te kiezen. Bijvoorbeeld Alpro's suikervrije producten uit de No Sugars range. Wist je trouwens dat ontbijten altijd een goed begin van je dag is? Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang.

Met deze drie tips eet of drink je gemakkelijk minder suikers bij je ontbijt (en het is ook nog eens heel lekker):

Tip 1. Check het etiket van je ontbijtproducten
Wil je weten wat er in een product zit dan kun je het beste kijken onder het kopje 'Ingrediënten'. De voedingsstof die als eerste wordt genoemd, zit er het meest in.

Soms staan er op het etiket ook claims, bijvoorbeeld 'zonder toegevoegde suikers'. 'Suikervrij' en 'laag in suikers' zijn beide voedingsclaims. De claim 'suikervrij' mag alleen gebruikt worden wanneer het suikergehalte van het product maximaal 0,5 gram per 100 gram bedraagt. De claim 'laag in suikers' mag gebruikt worden wanneer het product maximaal 5 gram per 100 gram bedraagt. Bij de claim 'suikervrij' zitten er dus minder suikers in het product dan bij de claim 'laag in suikers'.

Tip 2. Ga eens voor plantaardig
Kies eens voor een plantaardig ontbijt. Kickstart jouw dag met Alpro's suikervrije producten uit de No Sugars range. Kies voor de lekkere plantaardige drinks, plantaardige variaties op yoghurt of de plantaardige variatie op kwark; zo is het een hele kleine en lekkere stap om minder suikers te eten. Je geniet dan namelijk wel van de smaak, maar dan zonder suikers en zoetstoffen.

Tip 3. Prep je ontbijt
Snooze je graag nog even in de ochtend? Zet dan de avond van tevoren je ontbijt al klaar in de koelkast. Wanneer er bijvoorbeeld al een heerlijke overnight havermout op je staat te wachten, kun je de dag zonder al te veel moeite lekker starten. Door hier een routine van te maken, ben je bewust bezig met je ontbijt en pak je niet in alle haast iets met veel suikers. Kijk hier voor het makkelijke en lekkere recept van overnight havermout met Alpro Haverdrink No Sugars. Of wat dacht je van een lekker en snel havermout-ontbijt met appel, bramen en pistachenoten? Sla dit recept dan op.

Smaakt dit naar meer? Kijk op www.alpro.com hoe je met de producten uit de Alpro No Sugars range een overheerlijk ontbijtje maakt.