Nederlanders consumeren dagelijks een behoorlijk aantal suikers. Vaak hebben we dat niet door; de meeste Nederlanders schatten hun eigen suikerinname te laag in, blijkt uit onderzoek van het Diabetes Fonds. Tijd om hier eens wat bewuster bij stil te staan. Daarom: vijf feiten en fabels over suikers op een rij.

1. Er zijn wel 50 verschillende benamingen voor suikers
Feit. Suikers hebben veel verschillende schuilnamen. Dat maakt het niet altijd makkelijk om het in de ingrediëntenlijst te ontdekken. Soms zit het verstopt onder namen als dextrose, fructose, lactose, honing, ahornsiroop of kandij. Fructose (vruchtensuikers) komt bijvoorbeeld veel voor in fruit en lactose zijn suikers in melkproducten. En van dextrose (druivensuikers) heb je vast ook weleens gehoord: een vorm van suikers die snel in je bloed opgenomen kan worden, waardoor je snel energie krijgt.

Door al die verschillende benamingen van suikers krijgen we vaak meer suikers binnen dan we denken: gemiddeld zo’n 110 gram. Dat is het driedubbele van wat we zelf denken, blijkt uit onderzoek van het Diabetes Fonds.

2. Natuurlijke suikers zijn beter voor je
Fabel. In je lichaam worden alle soorten suikers op dezelfde manier afgebroken en verteerd. De suikers in natuurlijke producten zoals fruit en toegevoegde suikers in snoep zijn voor je lichaam dus vrijwel hetzelfde. In snoep zitten meestal wel meer suikers per portie, wat meer calorieën betekent. In fruit zitten, naast deze fruitsuikers, ook veel goede dingen, zoals vitaminen, vezels en mineralen.

3. In melkproducten zitten geen suikers
Fabel. Melkproducten bevatten van zichzelf suikers, namelijk lactose. Ook zijn er soms suikers toegevoegd. Wil je minder suikers binnenkrijgen? Kies dan eens voor plantaardige zuivel bij je ontbijt. Dat is naast dat het heel eenvoudig is, ook nog erg lekker. Plantaardige zuivel is over het algemeen lager in totale suikers dan zuivel. De No Sugars producten van Alpro bevatten zelfs helemaal geen suikers of zoetstoffen. Zo heb je wel de smaak, maar niet de suikers.

4. Suikers zijn verslavend
Fabel. Er is nog weinig bewijs dat je echt verslaafd kunt raken aan suikers. Naast drugs zijn alcohol en cafeïne volgens de wetenschap de enige twee producten die bij mensen verslavend werken. Suikers zorgen er wel voor dat je hersenen dopamine afgeven. Net als drugs, een vette snack of je favoriete muziek. Dopamine is een stofje dat je een gevoel van beloning geeft. En dat voelt goed. Daardoor heb je al snel weer zin in suikers. Maar in tegenstelling tot bij drugs, heb je gelukkig niet steeds meer suikers nodig voor hetzelfde fijne gevoel.

5. Het kan heel makkelijk en lekker zijn om minder suikers te eten
Feit. Wil je minderen met suikers? Dan hoeft dat niet veel moeite te kosten. Door bijvoorbeeld vaker te kiezen voor een plantaardig ontbijt, maak je al een stap. Kickstart jouw dag met Alpro's suikervrije producten uit de No Sugars range. Kies voor de lekkere plantaardige drinks, plantaardige variaties op yoghurt of de plantaardige variatie op kwark als basis; zo is het een hele kleine en lekkere stap om minder suikers te eten.

Op zoek naar inspiratie? Begin je dag bijvoorbeeld eens met dit heerlijke bananenbrood gemaakt met Alpro Plantaardige variatie op kwark Naturel No Sugars. Je kan dit bananenbrood in een luchtdichte verpakking tot wel 4 dagen bewaren en er zo meerdere ontbijtmomenten van genieten. Bekijk hier hoe je dit onweerstaanbare bananenbrood maakt.