Ben jij een van die vele Nederlanders die het nieuwe jaar is gestart met een waslijst goede voornemens? Wil je meer gaan sporten? Gezonder eten? Gaat het je dit jaar ook lukken om die goede voornemens vol te houden?

Slechts een kwart van de Nederlanders lukt het om goede voornemens een heel jaar vol te houden. Deze vijf tips helpen je om er daar een van te worden.

Tip 1. Maak je doelen concreet
Wanneer je concrete doelen hebt, houd je goede voornemens makkelijker vol. Denk dus 'ik ga elke dag 30 minuten wandelen' in plaats van 'ik ga vaker bewegen'. Begin altijd met het einddoel voor ogen en maak dan een plan hoe je dit gaat bereiken.

Tip 2. Zorg voor voldoende slaap
Wil je goede voornemens volhouden? Werk dan aan een goede nachtrust. Dat is namelijk belangrijk voor je wilskracht. Bij weinig slaap raakt je brein vermoeid en heb je minder energie voor dingen die moeite kosten.

Tip 3. Wacht niet, maar start meteen
Wacht niet tot het nieuwe jaar met goede voornemens, maar start meteen. Het beste moment om ermee aan de slag te gaan is net na een vakantie. Bijvoorbeeld wanneer je weer aan het werk gaat na de kerstvakantie en sowieso weer even in het ritme moet komen. Dan kun je daar prima een nieuwe routine aan toevoegen.

Drink je bijvoorbeeld dagelijks cappuccino? Vervang de melk dan eens door een plantaardige drink, bijvoorbeeld Alpro Barista Haver. Deze 100 procent plantaardige drink bevat geen toegevoegde suikers, is van nature arm aan verzadigde vetten én is rijk aan vezels. Deze drink is ideaal om op te schuimen, de zachte haversmaak maakt je cappuccino extra lekker. Vaker voor plantaardig kiezen is niet alleen goed* voor jezelf, maar ook voor dier en planeet. Benieuwd naar de voordelen? Lees ze hier.

Tip 4. Laat je aanmoedigen
Deel je voornemens met je vrienden, collega's, kennissen of familie. Zij kunnen je aanmoedigen als het even tegenzit. Zo voorkom je dat je in oude gewoontes terugvalt.

Tip 5. Begin in kleine stapjes
Met kleine realistische stapjes houd je je goede voornemens beter vol. Als je meer wilt sparen, zet dan elke week een klein bedrag opzij. Een gezonde(re) leefstijl als doel? Kies dan eens wat vaker voor plantaardig, want dat kent vele voordelen. Zo bevatten plantaardige voedingsmiddelen doorgaans minder verzadigde vetten*. Vergeet ook niet dat je veel vitamines, mineralen en vezels binnenkrijgt door de verscheidenheid aan planten en grotere hoeveelheden groenten en fruit, zeker wanneer er meer peulvruchten en volkorenproducten op het menu staan.

Plantaardig eten is simpel en lekker

Wat vaker plantaardig eten is veel simpeler dan de meeste mensen denken. En bovendien erg lekker. Begin ook hierbij klein. Gebruik eens Alpro Amandeldrink voor een heerlijke worteltaart havermout als ontbijt. Zo heb je alle warme, kruidige smaken van carrot cake in je havermout. Bekijk hier het recept voor deze lekkere start van je dag.

Staat eens wat vaker voor plantaardige voeding kiezen ook op jouw lijstje met goede voornemens? Probeer het een dagje en kies hier alvast wat lekkere recepten uit.

*Plantaardige producten bevatten over het algemeen minder verzadigd vet. Het vervangen van verzadigde vetzuren in voeding helpt om een normaal cholesterolgehalte in het bloed te behouden. Een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde leefstijl zijn aanbevolen voor een goede gezondheid.