De wereldwijde voedselproductie dreigt over de grenzen van de planeet heen te gaan. We vragen meer van onze planeet dan ze aankan. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we in 2050 alle tien miljard mensen op aarde kunnen voeden en tegelijkertijd de planeet gezond kunnen houden?

Daar lieten 37 wetenschappers van de EAT-Lancet-commissie in 2019 een berekening op los. De nationale en internationale wetenschappers waren het met elkaar eens: hoe meer mensen wat vaker voor plantaardig kiezen, hoe beter het is voor het behoud van de planeet.

Door je voeding in kleine stapjes aan te passen kan jij hier dus een wezenlijk verschil in maken. Alpro heeft de adviezen van deze wetenschappers vertaald naar concrete adviezen voor op jouw bord: The Planetary Plate. En naast heel lekker is het ook nog eens goed voor jou* en voor de planeet.

Kleine stappen, groot effect

Wie minder dierlijke producten eet, verkleint daarmee zijn ecologische footprint. Wist je bijvoorbeeld dat er minder water en grondgebruik nodig is bij een meer plantaardige leefstijl? De CO₂-uitstoot voor de productie van plantaardige producten is ook lager dan die voor dierlijke producten. Daar heeft het klimaat baat bij, en dat voelt goed.

Gezond en lekker eten binnen de grenzen van de planeet

Om de veelbesproken voedingsaanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie, EAT Lancet-commissie en het Voedingscentrum begrijpelijk en concreet te maken, heeft Alpro deze gecombineerd tot The Planetary Plate. Dit 'plantaardige bord' geeft aanbevelingen per voedingscategorie.

Het helpt je op weg meer plantaardig te eten voor een duurzamere planeet, maar denkt ook aan je gezondheid. Minder dierlijke producten en meer plantaardige producten staan centraal. The Planetary Plate kan deel uitmaken van bijna elk voedingspatroon. Bekijk hier The Planetary Plate.

Stap voor stap naar een meer plantaardige toekomst

  • Check je voorraad- en koelkast en maak een lijst van alle voedingsmiddelen. Ga na met welke plantaardige alternatieven je af en toe zou kunnen variëren (maak bijvoorbeeld eens pannenkoeken met een plantaardige drink).
  • Laat je inspireren. Wie niet waagt, wie niet wint. Sta open voor nieuwe recepten, probeer vegetarische of veganistische recepten. Je kunt veel ideeën en inspiratie opdoen online.
  • Maak een boodschappenlijstje en zet hierop de producten die je plantaardig wil proberen. Let op; volledig veganistisch hoef je niet te gaan, zoek gewoon naar plantaardige alternatieven. Varieer met peulvruchten, groenten en plantaardige drinks en variaties op yoghurt/kwark.
  • Take it easy. Neem niet te veel hooi op je vork. Kleine stapjes zijn genoeg om je voedingspatroon wat meer plantaardig te maken. Schrijf eerst op wat je wilt veranderen en probeer het eens uit.

Plantaardige variatie op zuivel is een goed begin

Plantaardige drinks, plantaardige variatie op yoghurt/kwark en andere plantaardige alternatieven zijn ideaal om in kleine stapjes eens wat vaker plantaardig te eten. Ze zijn gemakkelijk te integreren in je dagelijkse voedingspatroon en helpen je om nog meer plantaardige diversiteit op je bord te brengen.

Zo passen sojadrinks van Alpro bijvoorbeeld perfect in de categorie zuivelproducten. Sojaproducten bevatten waardevolle eiwitten en zijn meestal verrijkt met vitamines zoals vitamine D, B2, B12 en mineralen zoals calcium. Bovendien zijn ze vaak arm aan verzadigde vetzuren. Maar denk naast soja ook eens aan andere plantaardige producten. Bijvoorbeeld aan een haverdrink in je koffie of in je havermout. Of varieer met een plantaardige amandel- of kokosdrink.

Help mens, dier en planeet terwijl je eet. Alpro laat zien hoe je dit gemakkelijk doet. Kijk hier voor het recept van boekweit banaan pannenkoeken.

Boekweit banaan pannenkoeken
Boekweit banaan pannenkoeken
Foto: Alpro

*Doorgaans bevatten plantaardige voedingsmiddelen minder verzadigde vetten. Vermindering van de consumptie van verzadigd vet draagt bij tot het in standhouden van normale cholesterolgehalten in het bloed. Een gevarieerde en evenwichtige voeding en gezonde levensstijl zijn belangrijk voor een goede gezondheid.