Steeds meer Nederlanders kiezen vaker voor plantaardig eten en drinken. Een nieuwe generatie groeit op met een voedingspatroon dat bestaat uit meer plantaardige en minder dierlijke producten. Dat is niet alleen duurzamer, maar kent meer voordelen.

1. Lagere impact op het milieu
Allereerst heeft meer plantaardig eten een positieve invloed op onze planeet. Momenteel maakt de totale voedsel gerelateerde uitstoot van broeikasgassen in de G20-landen ongeveer 75 procent van het koolstofbudget uit. Met een meer plantaardig voedingspatroon kan dit teruggebracht worden tot ongeveer veertig procent. Een verbetering van maar liefst 35 procent.

Zo hebben plantaardige producten een kleinere ecologische voetafdruk dan dierlijke producten: de CO₂-uitstoot is lager en er is minder water en grond nodig wanneer we de plantaardige producten zelf opeten die verbouwd worden en niet gebruiken als diervoeding. Als we allemaal meer plantaardig eten, wordt er ook minder voedsel geproduceerd voor veevoer. Je hebt namelijk voor 1 kilo rundvlees vele kilo's plantaardige diervoeding nodig.

2. Positief effect op dierenwelzijn
Minder vlees, vis en zuivel eten heeft vanzelfsprekend niet alleen impact op het milieu, maar ook op het welzijn van dieren. Steeds meer mensen voelen zich verantwoordelijk om dieren een waardig leven te geven en kiezen daarom vaker voor plantaardig.

3. Goed voor je gezondheid
Doorgaans bevatten plantaardige voedingsmiddelen minder verzadigde vetten. Vermindering van de consumptie van verzadigd vet draagt bij tot het in standhouden van normale cholesterolgehalten in het bloed.*
Vergeet ook niet dat je veel vitamines, mineralen en vezels binnenkrijgt door de verscheidenheid aan planten en grotere hoeveelheden groenten en fruit, zeker wanneer er meer peulvruchten en volkorenproducten op het menu staan.

Plantaardige recepten

Meer plantaardig eten kan heel gemakkelijk op verschillende manieren. In eerste instantie denken mensen vaak aan minder vlees eten. Maar ook de kleine stap naar een plantaardige variatie op zuivel, zoals plantaardige variatie op yoghurt, kwark, room en verschillende plantaardige drinks, draagt bij aan minder dierlijk eten en een duurzamere planeet. Deze plantaardige producten worden gemaakt op basis van bijvoorbeeld soja, haver, amandelen of kokos en zijn hartstikke lekker.

Probeer het maar eens door je dag te starten met een zomers ontbijt met havermout, appel, bramen en een scheutje haverdrink. Staat in nog geen tien minuten op de ontbijttafel of maak hem voor een extra snelle start de avond van te voren. Hier vind je het recept. Tip: Gebruik seizoensfruit, dat is vaak lekkerder en ook nog eens een duurzame start van je dag.

Havermout met bramen en appel
Havermout met bramen en appel
Foto: Alpro

Of ontbijt met deze smoothiebowl met aardbeien, frambozen en bosbessen. Simpel, lekker en zo klaar. Je maakt de alles-in-één bessen-blend met de Alpro Haverdrink No Sugars. Smoothies zijn ook perfect om gemakkelijk wat extra groenten en/of fruit aan je voedingspatroon toe te voegen. Misschien wordt een groene smoothie met spinazie, kiwi, bananen, verse basilicum en Alpro Soyadrink No Sugars wel jouw favoriete drankje. Bekijk hier hoe je 'm maakt.

*Een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl zijn belangrijk voor een goede gezondheid.