Nederlanders consumeren dagelijks een behoorlijk aantal suikers. Vaak hebben we dat niet door; de meeste Nederlanders schatten hun eigen suikerinname te laag in, blijkt uit onderzoek van het Diabetes Fonds. Tijd om hier eens wat bewuster bij stil te staan.

Gemiddeld krijgen we 110 gram suikers per dag binnen. Dit zijn zowel van nature aanwezige suikers (zoals in fruit, groente en zuivel) als toegevoegde suikers. Dit komt neer op zo'n 40 kilogram suikers per persoon in Nederland per jaar.

Opvallend is dat mannen in alle leeftijdscategorieën een hogere suikerinname hebben dan vrouwen. De belangrijkste productgroepen die bijdragen aan deze suikerinname zijn niet-alcoholische dranken (frisdrank en vruchtensappen) gevolgd door zuivelproducten.

Het ministerie van VWS daagt de voedingssector daarom uit om onder meer de hoeveelheid suikers in voedingsproducten te verlagen. Voor iedere productgroep worden hier gezamenlijke afspraken over gemaakt.

Betere start van je dag

Zelf kun je ook actie ondernemen. Belangrijk is dat je naar de totale hoeveelheid suikers in je eten kijkt. Kijk eens op de verpakking van een product bij de voedingswaardetabel hoeveel suikers er in een product zitten. Houd daarbij in het achterhoofd dat elke gram suiker, van welke bron dan ook, vier kcal levert.

Start eens bij je ontbijt. Tijdens deze maaltijd kun je op een eenvoudige en toch erg lekkere manier je eerste stap zetten naar minder suikers.

  • Kom je 's ochtends tijd tekort? Zet de wekker dan een kwartiertje eerder, waardoor je de tijd hebt voor een zelfgemaakt ontbijt. Zo kom je niet in de verleiding om iets kant-en-klaar te pakken dat nou net niet in jouw goede voornemens past of dat je helemaal niet ontbijt.
  • Vervang wit brood eens door volkoren brood en cruesli door havermout.
  • Is een boterham op de vroege morgen niets voor jou en sla je het ontbijt hierdoor vaak over? Kies dan eens voor een plantaardige variatie op yoghurt zonder suikers met zaden of voor een plantaardige variatie op kwark zonder suikers met stukjes fruit.
  • Wist je trouwens dat de meeste sojaproducten minder suikers bevatten dan vergelijkbare zuivelproducten? Zuivel bevat namelijk van nature het melksuiker lactose, dat niet aanwezig is in sojaproducten.

De lekkerste plantaardige ontbijtrecepten

Kan je wel wat inspiratie gebruiken voor een lekker én snel plantaardig ontbijt met minder suikers? Kickstart jouw dag dan met Alpro's suikervrije producten uit de No Sugars range. Kies voor de lekkere plantaardige drinks, plantaardige variaties op yoghurt of de plantaardige variatie op kwark. Zo is het een hele kleine (en lekkere) stap om minder suikers te eten. Je geniet namelijk wel van de smaak, maar zonder suikers en zoetstoffen.

Maak bijvoorbeeld eens een havermoutje met Alpro Oat Drink No Sugars, havermout en vers fruit. Bekijk hier hoe je het maakt.

Groene smoothie
Groene smoothie
Foto: Alpro

Ook voor deze heerlijke groene smoothie met een plantaardige basis van Alpro Soya Drink No Sugars, vers fruit, noten en spinazie wil je de wekker wel tien minuutjes eerder zetten. Ga naar het recept.

Verantwoord voor de planeet

Je ontbijt aanpassen met deze lekkere producten is misschien wel jouw eerste stap om gemakkelijk minder suikers te eten. Niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor de planeet. Alpro-producten hebben namelijk van nature een lage CO2- en water voetafdruk en producten worden zo duurzaam en lokaal mogelijk ingekocht voor minder voedselkilometers.

Kijk op www.alpro.com voor meer snelle en lekkere ontbijtrecepten met de producten uit de Alpro No Sugars range.