Nederlanders zijn dol op suikers. We eten er vaak meer van dan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert. Maar door wat te eten krijg je nou veel suikers binnen, vaak zonder dat je het doorhebt? En hoe zorg je ervoor dat je minder suikers binnenkrijgt? Spoiler: het is gemakkelijker én lekkerder dan je denkt.

Volgens de WHO mag je maximaal 10 procent van je dagelijkse calorieën in vrije suikers binnenkrijgen. Dat komt per dag neer op ongeveer 50 gram suikers voor vrouwen en 60 gram voor mannen. Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers, plus de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Dus niet de natuurlijke suikers in fruit, groente en zuivel.

Een goede start van je dag

Maar liefst 14,6 procent van de toegevoegde suikers die we binnenkrijgen consumeren we dagelijks tijdens het ontbijt. Dat laten cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu zien. Daar is dus winst te behalen.

Wil je minder suikers binnenkrijgen? Start dan eens bij het ontbijt. Dat is naast dat het heel eenvoudig is, ook nog erg lekker.

Het Voedingscentrum adviseert bijvoorbeeld om gesuikerde ontbijtgranen en krokante muesli te vervangen door een muesli van graanvlokken en noten. Ook raden ze aan om vaker op zoek te gaan naar een alternatief voor gezoete melkdranken, zoals magere en halfvolle melk of yoghurt. Varieer ook eens met een plantaardige ongezoete variant, bijvoorbeeld een plantaardige variatie op kwark of yoghurt zonder suikers en zoetstoffen.

Wel de smaak, niet de suikers

Kickstart jouw dag met Alpro's suikervrije producten uit de No Sugars range. Kies voor de lekkere plantaardige drinks, plantaardige variaties op yoghurt of de plantaardige variatie op kwark; zo is het een hele kleine (en lekkere) stap om minder suikers te eten. Je geniet namelijk wel van de smaak, maar zonder suikers en zoetstoffen.

Recepten

Alpro neemt je met hun suikervrije producten stap voor stap mee in de richting van een levensstijl met minder suikers. Trakteer jezelf bijvoorbeeld in de ochtend eens op een havermoutje met Alpro Oat No Sugars, bramen en appel. Bekijk hier dit lekkere ontbijtrecept.

Havermout met bramen en appel
Havermout met bramen en appel
Foto: Alpro

Als je meer van het blenden en mixen bent, dan is deze smoothie echt iets voor jou. Tip: maak er een lekkere smoothiebowl van met een beetje havermout, walnoten en vers fruit als topping. Zo ga je de dag extra lekker van start.

Goed voor jezelf en de planeet

Je ontbijt aanpassen met deze lekkere producten is misschien wel de eerste stap om gemakkelijk minder suikers te eten. Het is niet alleen heel erg lekker, maar ook nog eens goed voor de planeet. Plantaardige voedingsmiddelen hebben namelijk een kleinere impact op het milieu. Alpro koopt zo duurzaam en lokaal mogelijk in voor minder voedselkilometers. Denk bijvoorbeeld aan Europese haver of Mediterraanse amandelen. Zelfs de soja wordt praktisch naast de deur verbouwd.

Kijk op www.alpro.com hoe je met de producten uit de Alpro No Sugars range een overheerlijk ontbijtje maakt.