Albert Heijn zet zich actief in voor een lagere CO2-uitstoot binnen de hele keten. Zo wekken boeren en telers vaker hun eigen stroom op. Er liggen bovendien zonnepanelen op de daken van steeds meer winkels en distributiecentra.

Het bedrijf is dit jaar overgestapt op Nederlandse windenergie en de nieuwe elektrische bezorgwagentjes duiken steeds vaker op in de binnensteden.

Boeren stappen over op groene stroom

Op het uitgestrekte land van boer Yde Roorda in het Friese Ternaard groeien groenten tot aan de horizon. Yde teelt zijn gewassen met oog voor het klimaat. ‘We doen de verwerking van onze broccoli en bloemkool ook zelf. De koelmachines en verwerkingslijnen hebben behoorlijk wat stroom nodig,’ zegt hij.

‘Die wekken wij op met meer dan tweeduizend zonnepanelen op onze daken.’ Yde is een van de vaste boeren en telers in het Beter voor Natuur & Boer-programma van Albert Heijn. Alle telers in dit programma gaan uiterlijk in 2022 over op groene stroom die ze inkopen of – zoals boer Yde al doet - zelf opwekken.

Boer Yde
1
Boer Yde
“De klimaatimpact van de winkels is sinds 2008 gehalveerd”

310.000 ledlampen

Albert Heijn doet zijn best om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen binnen de hele keten. Zo is de klimaatimpact van de winkels sinds 2008 gehalveerd. Driekwart van de supermarkten is inmiddels van het gas af en er zijn ruim 310.000 ledlampen geïnstalleerd.

Bij tientallen winkels, het hoofdkantoor en distributiecentra liggen zonnepanelen op het dak. Daarnaast stapte Albert Heijn dit jaar over op elektriciteit die voor 100% is opgewekt door Nederlandse windmolens. De doelstelling voor 2030 is om de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering met nog eens 50% te reduceren ten opzichte van 2018.

“100% Nederlandse wind- en zonne-energie”

CO2-neutrale koffie

Albert Heijn wil graag samen werken aan een kleinere impact op het klimaat. Niet alleen met zijn vaste telers en boeren, maar ook met de klanten. Als klant kun je kiezen voor producten met een kleinere klimaatimpact.

Een voorbeeld hiervan is de CO2-neutrale Perla-koffie. Deze wordt geproduceerd in de eigen nieuwe koffiebranderij in Zaandam. Ook die maakt gebruik van 100% groene stroom, deels opgewekt met de 1.500 zonnepanelen op het dak.

“Het doel: in 2025 emissievrij boodschappen bezorgen in elke stad”

Van diesel naar elektrisch

De maatregelen om het transport te verduurzamen worden steeds zichtbaarder. Sinds april hebben meerdere steden al kennisgemaakt met de nieuwe, elektrische Albert Heijn bezorgwagentjes. Binnen twee jaar rijden deze door steden in heel Nederland.

Daarnaast wordt er getest met e-cargofietsen en zijn er inmiddels 25 bezorgauto’s omgebouwd van diesel naar elektrisch. Dit alles moet eraan bijdragen dat in 2025 alle boodschappen in de binnensteden 100% emissievrij bezorgd kunnen worden. Daarnaast is door slimmer plannen vorig jaar het aantal kilometers aan bezorgritten omlaag gebracht. Dat leverde per bezorging een CO2-reductie van 20% op.


Wil je meer weten over beter eten? Ga dan naar ah.nl/betereten.