Zelfrijdende deelauto’s en passagiersdrones zouden binnenkort de gewoonste zaak van de wereld kunnen zijn. Daarom investeren veel bedrijven nu al in de toekomst. "Auto's kunnen straks zelf hun verzekering regelen."

Jeroen Bartelse is innovatiemanager bij verzekeraar Achmea: "Ik houd me bezig met de vraag hoe we moeten omgaan met onze veranderende wereld. Er komen bijvoorbeeld steeds meer deelauto's en zelfrijdende auto's. Hoe spelen wij daar als verzekeraar op in? Zelfrijdende auto’s mogen pas de weg op als ze verzekerd zijn. Dus stellen wij onszelf de vraag: is die markt interessant genoeg om een product bij te bedenken?"

Hoe draagt jouw werk bij aan de toekomst van mobiliteit?

"Achmea is een groot bedrijf. Als wij besluiten om ergens in te stappen hebben we meteen schaal en maken we meteen een verschil. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld partner geworden van de Amsterdam Drone Week. Dat een verzekeraar meedoet is voor bedrijven een signaal dat drones serieus worden genomen. Hetzelfde geldt voor zelfrijdend vervoer. Als wij zeggen dat het veilig is, wordt dat eerder geloofd dan wanneer Google zegt dat het veilig is."

“Als wij zeggen dat het veilig is, wordt dat eerder geloofd dan wanneer Google zegt dat het veilig is.”

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen op het gebied van zelfrijdend vervoer?

"In een zelfrijdende auto zou je in theorie slapend naar Zuid-Frankrijk gereden kunnen worden. Maar wat als er iets gebeurt? De bestuurder zal zeggen: het was de auto. De auto zal zeggen: het was de bestuurder. Hoe ga je dat inregelen op het gebied van verzekeringen? Daarbij kijken we heel praktisch naar technologieën als blockchain, beeldherkenning en artificial intelligence. Wat kunnen we daarmee? Hoe kunnen we onze klanten verder helpen door deze nieuwe mogelijkheden in te zetten?"

Je hebt het over blockchain. Hoe speelt de blockchaintechnologie een rol hierin?

"Samen met partijen als Renault, Ford en BMW onderzoeken wij hoe we blockchain (een grote, gedeelde database) kunnen inzetten voor bepaalde standaarden in de auto-industrie. Denk aan het vastleggen van de identiteit van een auto. Je zou elke auto een ID kunnen geven waaraan gegevens over schade, onderhoud en kilometerstand gekoppeld zijn. Die gegevens komen op de blockchain terecht en kunnen niet worden veranderd. Koop je een auto, dan ken je zijn hele geschiedenis."

“Een auto die zelf een auto koopt: in de toekomst is het mogelijk.”

"En wanneer deze auto een identiteit heeft, zou die bijvoorbeeld zelf kunnen betalen bij het tankstation of zelf een verzekering kunnen afsluiten. De auto zou ook kunnen zeggen: het gaat financieel goed met mij, omdat ik als taxi omzet genereer, dus ik koop een andere auto erbij. Een auto die zelf een auto koopt: in de toekomst is het mogelijk."

Hoe ziet de toekomst van mobiliteit er verder uit?

"We zullen steeds meer zelfrijdende deelauto's en passagiersdrones zien. Uber zegt dat ze in 2023 beginnen met hun luchttaxidienst. Vanaf dat moment willen ze in Amerikaanse steden langzaam opschalen naar een paar duizend dronevluchten per dag. In Dubai mikken ze zelfs op 2021. Ik denk dat we ons over twintig jaar heel veel door de lucht verplaatsen voor kortere trips. Als ik moet kiezen tussen in de file staan of met een drone naar Schiphol vliegen, dan weet ik het wel."

“In Engeland zijn er al partijen die daken opkopen.”

Komen er dan snelwegen in de lucht?

"Hoe de infrastructuur eruit gaat zien, moet allemaal nog worden bedacht. Vliegen auto's naast of boven elkaar? Waar mogen ze landen? Met een vliegende gehaktmolen landen op de Dam is niet heel handig. Waarschijnlijk vliegen de drones straks van dak naar dak. In Engeland zijn er al partijen die daken opkopen. Die ontwikkeling houden we in de gaten, want als het dak van een gebouw dat wij verzekeren een andere bestemming krijgt moeten we dat natuurlijk wel weten."

Wat is er nog meer voor nodig om vliegend verkeer mogelijk te maken?

"De regelgevers moeten de regels bepalen. Daar worden op Europees niveau stappen in gezet. Waarschijnlijk gaan ze in Dubai als eerste vliegen en zal de rest van de wereld aandachtig toekijken om te leren wat wel en wat niet werkt. Je wil bijvoorbeeld niet dat de lucht straks vol hangt met elektrische machines, want dan is het nooit meer stil."

Waarom vind je het belangrijk om mee te bouwen aan deze toekomst?

"Ik ben intrinsiek gemotiveerd om iets te veranderen. Als mensen straks door de lucht vervoerd gaan worden, moeten wij daar als verzekeraar op voorbereid zijn. Hetzelfde geldt voor zelfrijdende deelauto's. Als ik de keuze heb tussen met de dag van vandaag bezig zijn of morgen vormgeven, dan kies ik voor het laatste."

Werken bij Achmea

Wil jij impact maken op ruim 10 miljoen Nederlanders? Niet alleen vooroplopen, maar ook de toekomst een stap voor zijn? Ga dan naar werkenbijachmea.nl.