Duurzaamheid is relevanter dan ooit. Niet alleen vanwege het Klimaatakkoord van Parijs of het dieselverbod in Duitsland, maar vooral omdat steeds meer automobilisten bewust worden van hun eigen CO2-voetafdruk. De keuze om volledig elektrisch te rijden, is dan al snel gemaakt. Maar is dit de enige oplossing?

Volledig elektrisch rijden is onvermijdelijk wanneer een klimaatneutrale toekomst wordt nagestreefd. Maar een batterij-aangedreven elektrische auto (BEV) rijdt nog niet per definitie 'groen'.

Zo is het productieproces van deze autobatterijen nog altijd belastend voor het milieu. Bovendien wordt de elektriciteit waarop de elektrische auto’s rijden vaak nog niet duurzaam opgewekt. In Nederland wordt het grootste deel van stroom bijvoorbeeld nog geproduceerd uit fossiele brandstoffen zoals aardgas en steenkool, en niet door middel van groene alternatieven zoals wind- en zonne-energie.

Nieuwe generatie verbrandingsmotor

Het Japanse Mazda is ervan overtuigd dat de verbrandingsmotor nog altijd veel potentie heeft als het gaat om duurzaam rijden. De visie van het automerk staat aan de basis van het ontwikkelen van de SKYACTIV-X-motor, een nieuwe generatie benzinemotor die dezelfde prestaties behaalt als een dieselmotor, maar veel efficiënter en milieuvriendelijker is dan de traditionele benzinemotor.

Dankzij de SKYACTIV-X-technologie draagt Mazda niet alleen bij aan een duurzamere toekomst, maar richt de autofabrikant zich ook op het rijplezier van de autorijder. Zo hebben de ingenieurs naast optimale motorprestaties er ook voor gezorgd dat alles in de auto goed op elkaar is afgestemd: van de zitpositie van de bestuurder tot aan alle bedieningselementen.

Door ervoor te zorgen dat alles klopt, ontstaat er een sterke verbinding tussen de bestuurder en de auto. De auto reageert als het ware als een verlengstuk van de rijder. Dit wordt door Mazda Jinba Ittai genoemd, een filosofie die de eenheid tussen paard en ruiter beschrijft.

Meer weten over de SKYACTIV-X-technologie of Jinba Ittai? Ga dan naar mazda.nl.