Eind vorig jaar presenteerde Mazda op de tweejaarlijkse Tokyo Motor Show de Vision Coupé. Is dit een voorproefje op de auto van de toekomst?

In 2015 introduceerde Mazda de RX Vision op de Japanse motorbeurs. De nieuwe Vision Coupé is volgens Jo Stenuit, Senior Design Manager en Head of Interiors and Brand Style bij Mazda, niet de opvolger maar juist de tegenpool van de RX Vision uit 2015.

"Beide modellen zijn ontworpen als de uiteinden van onze designvisie. Aan de ene kant heb je de Vision Coupé als de elegante versie van deze visie, en aan de andere kant vind je de hele sportieve RX Vision wat het andere uiterste is", vertelt Stenuit.

In de toekomstige productielijn zullen verschillende elementen van beide concept cars terugkomen. Consumenten kunnen dus 'the best of both worlds' verwachten.

Zelfrijdende auto's

Of autonome auto's straks de wegen zullen overnemen, durft Stenuit niet te zeggen: "Ik denk dat niemand daar echt een duidelijk antwoord op heeft. Mazda en ik staan voor het zelf besturen van de auto, dus 'self-driving cars' is voor ons op het moment geen belangrijk thema."

De designer van Mazda is een fervente autorijder. Soms zou hij willen dat hij met een druk op de knop naar huis gebracht werd door zijn auto, maar hij - en volgens hem velen met hem - vindt het veel leuker om zélf met de auto te rijden. "Er zou vast een tijd komen, wanneer ik met pensioen ga, dat mensen me zullen uitlachen dat ik nog zelf rijd", grapt hij.

Jinba Ittai

Dat Mazda niet met de massa meegaat, maar trouw blijft aan zijn eigen visie zie je ook terug in het design van de auto’s. "Je moet het gevoel krijgen dat jij met de auto rijdt en niet de auto met jou. Bij een Mazda is er een sterke verbinding van de bestuurder met de auto. Dit is de filosofie van Mazda: Jinba Ittai", vertelt Stenuit.

Hij haalt als voorbeeld de Mazda MX-5 aan: "Je ziet heel sterk de verbinding tussen interieur en exterieur. Het klinkt een beetje gek, maar alleen al als je in de bestuurdersstoel zit, voel je letterlijk welke richting de auto op wil gaan."

Omdat er tegenwoordig steeds meer informatie beschikbaar wordt, is er ook goed nagedacht over de manier en de plaatsing van de instrumenten rondom de bestuurder. Deze zijn volgens Stenuit perfect symmetrisch geplaatst. Het minimalistische design moet er bovendien voor zorgen dat de bestuurder niet gestoord of afgeleid wordt tijdens het rijden.

Ook dit is een veiligheidsaspect waar Mazda de voorkeur aan geeft boven een cockpit volgestopt met toeters en bellen. Maar het is ook de filosofie die Mazda Jinba Ittai noemt, waarbij mens en machine perfect in harmonie zijn en de bestuurder het gevoel krijgt dat alles klopt.

Meer weten over Mazda en zijn visie op design? Ga dan naar mazda.nl.