LAREN - Talpa, de televisiezender van John de Mol, gaat met ingang van 16 december Tien heten. Dat meldde een woordvoerder van het tv-station donderdag.

Vanaf het prille begin was Tien de eerste naamkeuze van De Mol en zijn medewerkers. Omdat het SBS-concern die naam in zijn bezit had, was dat niet mogelijk. Beide bedrijven besloten onlangs dat ze elkaar niet meer over de naam in de haren zullen vliegen.

Hoe die (financiële) overeenkomst tot stand is gekomen, maakten beide tv-concerns nimmer bekend. Omdat het tv-station van De Mol per 16 december 24 uur per dag gaat uitzenden, vond hij dat een goed moment om zijn zender om te dopen. De extra uitzendtijd wordt mogelijk omdat kindernet Nickelodeon naar het kanaal van The Box verhuist. Die clipzender gaat alleen uitzenden op dat kanaal, maar als kinderen op één oor liggen.

Overgang

Talpa zendt momenteel nog elke dag vanaf 18.00 uur uit en heeft het dan moeilijk om de overgang van kinderzender Nickelodeon naar Talpa goed te laten verlopen. De nieuwe situatie met dagtelevisie en de naamswijziging ziet directeur Ronald Goes als een logische stap.

"Sinds enkele maanden voeren we al een cijfer 10 rechtsboven in het scherm, om zo duidelijkheid voor de kijker te scheppen op welke voorkeurspositie de zender is te vinden op de afstandsbediening. Door deze naamswijziging zijn wij nog beter in staat de kijker hier vertrouwd mee te maken", aldus Goes.

De naamswijziging heeft ook gevolgen voor het internetsite van (nu nog) Talpa. Dat webadres gaat www.tien.tv heten.

De naam Talpa (Latijn voor mol) verdwijnt niet. Het bedrijf van John de Mol, Talpa Media Holding, blijft zo heten. De radiotak van dat bedrijf heeft de zenders Radio 538 en Radio 10 Gold in zijn pakket. De tv-tak blijft Talpa TV heten, omdat er naast Tien nog een tweede Talpa-zender moet komen. Die moet in de loop van 2007 het levenslicht zien.