HAARLEM - Ze was aan de ene kant verbaasd dat het Nederlands Film Festival haar vroeg dit jaar eregast te zijn. "Aan de andere kant had ik wel iets van hèhè", vertelt actrice Johanna ter Steege (Spoorloos, Guernsey). "Het zou toch gek zijn om mij over teslaan?"

De naam van de 45-jarige filmster mag dan in Nederland niet enorm bekend zijn bij het grote publiek, in de filmwereld weet men maar al te goed wie ze is. De vrouw die na haar doorbraak met de film Spoorloos een internationale carrière opbouwde, iets waar veel Nederlandse acteurs van dromen.

De actrice speelde tot nu toe in onder meer Duitse, Franse, Amerikaanse en Engelse producties. Toch was ze bijna geen eregast geweest, iets wat ze dan te danken zou hebben aan haar volle agenda. "O, nou, maar ik kan niet", reageerde ze toen het NFF haar vroeg.

Repetitie

Ze zou tijdens het festival, dat van 27 september tot en met 6 oktober plaatsvindt, midden in de repetitieperiode zitten voor het toneelstuk De Stille Kracht. "Maar scenarist en regisseur Ger Thijs zei: 'Dat moet je doen, we passen het wel aan'."

Zelf wilde ze ook heel graag. "Het is toch een mijlpaal in je carrière en een feestje." Dus staat de filmster vanaf woensdag tien dagen lang in de schijnwerpers.

Het NFF brengt met een uitgebreid retrospectief een eerbetoon aan Ter Steege. Er zijn vertoningen van een aantal Nederlandse en buitenlandse speelfilms waarin ze een rol vertolkte. Zo draaien onder meer Sweet Emma, Dear Böbe (István Szabó, 1992), Paradise Road (Bruce Beresford, 1997), Tot Ziens (Heddy Honigmann, 1995) en Guernsey (Nanouk Leopold, 2005).

Gesprek

Ter Steege verzorgt de inleiding voor de films en gaat na afloop in gesprek met het publiek. Ze spreekt tijdens het festival ook met Nederlandse en buitenlandse tegenspelers en regisseurs over haar loopbaan. In het programma Eten bij de Bios presenteert ze haar favoriete filmfragmenten.

Samen met een groepje collega's een masterclass volgen van acteercoach Judith Weston was een persoonlijke wens van Ter Steege. "Ik wil graag leren en mezelf ontwikkelen", verklaart ze de keuze om niet zelf een masterclass te geven, iets wat ze wel eens doet.

"Ik gebruik Westons boek en dat is zo helder voor me. Ik denk dat veel getalenteerde regisseurs en acteurs er iets van kunnen leren."