AMSTERDAM - Franz Ferdinand heeft een lucratief aanbod voor een rol in een reclamecampagne afgeslagen. Het Engelse muziekblad NME meldt dat de Schotse rockgroep vorige maand door een Amerikaans bedrijf dertig miljoen pond (43 miljoen euro) kreeg aangeboden voor een rol in een commercial.

Zanger Alex Kapranos heeft geen spijt dat zijn band de miljoenen afsloeg. Hij wil niet zeggen om welk bedrijf het ging. "Het had geen enkele link met muziek. Ze wilden gewoon een leuk bandje met hun product associëren. Het aanbod viel ons slecht op de maag omdat we onze complete identiteit en integriteit aan het product moesten verkopen."

Naast de directe financiële vergoeding zou het optreden in de commercial de verkoop van de albums van Franz Ferdinand erg goed gedaan hebben, zegt Kapranos. "In de gehele campagne werd vijftig miljoen dollar (39,5 miljoen euro) gestoken. Door de exposure hadden we in de Verenigde Staten vier keer zoveel cd's kunnen verkopen dan nu. Dat willen we natuurlijk erg graag, maar niet op deze manier."