Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zaterdag 28 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Betekenen teddyberen in leren pakjes het einde voor modemerk Balenciaga?

Door Danja Koeleman

26 nov 2022 om 13:12Update: 2 maanden geleden
nujij comment205 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Tot voor kort kon je geen modeblad openslaan of er werden wel een of meerdere pagina's gewijd aan het merk Balenciaga. Na een controversiële reclamecampagne met bondageteddyberen in de hoofdrol ligt het Spaanse modehuis flink onder vuur en wordt het merk wereldwijd geboycot.

De (mode)wereld wordt op 16 november flink opgeschrikt als Balenciaga zijn nieuwe lentecampagne lanceert. Daarin spelen kinderen de hoofdrol. In hun handen hebben ze een teddybeer, gehuld in een leren sm-pakje. De beer fungeert in dit geval als tas.

Volgens het bijbehorende persbericht gaat de campagne, getiteld Toy Stories, over "cadeaus die mensen krijgen en verzamelen". Op dat idee zijn de ontwerpen voor de nieuwe modelijn geïnspireerd.

Op de foto's zijn nog meer duistere details te ontdekken. Mensen spotten ook rondslingerende rechtbankdocumenten, die gaan over een kinderpornozaak. Daarnaast hebben de teddybeertjes zwarte ogen. Dat zou een verwijzing zijn naar de bijbelse figuur Baäl, een weergod aan wie kinderen worden opgeofferd (en die veel wegheeft van de duivel). Ook op de achtergrond zijn een duivel en andere macabere figuren te zien.

Op sociale media is de campagne onderwerp van gesprek. De consensus is: deze campagne kan niet en moet zo snel mogelijk worden verwijderd. Binnen een paar dagen worden er ruim 130.000 tweets over Balenciaga geplaatst. Met de hashtag #boycottbalenciaga roepen mensen op het merk op de zwarte lijst te zetten en reeds gekochte Balenciaga-spullen weg te gooien. "Dit is een opzettelijke strategie om met controverse aandacht te krijgen", luidt een van de reacties.

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Het modehuis komt na een paar dagen met een reactie en haalt de campagne offline. "We bieden onze oprechte excuses aan. Onze teddybeertasjes zouden niet geshowd moeten worden door kinderen", zegt het modehuis in een verklaring.

Het merk gaat nog dieper door het stof en onderneemt zelfs gerechtelijke stappen. Volgens Balenciaga hadden deze foto's nooit gemaakt moeten worden. "We gaan stappen nemen tegen de partijen die verantwoordelijk zijn voor het creëren van de fotoset en die hebben toegestaan dat deze items in de fotoshoot gestopt zijn", schrijft het merk.

Daarmee doelt het met name op de rechtbankpapieren uit de foto's. "We veroordelen elke vorm van kindermisbruik", aldus het bedrijf. Het is onduidelijk hoe de foto's dan toch de online kanalen van Balenciaga wisten te halen.

Ook Gabriele Galimberti, de fotograaf van de betreffende campagne, laat van zich horen. Hij zegt dat het idee voor de campagne niet van hem komt. "De enige opdracht die ik heb gekregen is om het bedachte concept op foto vast te leggen. Zoals gebruikelijk is bij het werk van een fotograaf."

Wel vindt hij de ontstane ophef overdreven. Hij spreekt van een "lynchpartij". "Deze hetze is gericht tegen een compleet verkeerd doel en leidt af van het echte probleem, dat wordt veroorzaakt door echte criminelen."

Kardashian combineert een pakje van Adidas met laarzen van Balenciaga, toevallig allebei merken die kortgeleden een punt hebben gezet achter hun samenwerking met haar ex Ye.
Foto: Kim Kardashian

Kim Kardashian weet de gemoederen vervolgens verder in beroering te brengen met een foto waarop ze laarzen van Balenciaga draagt. Een opvallende keuze, aangezien de hashtag #boycottbalenciaga op dat moment trending is. Haar volgers beweren dat de realityster "haar ziel heeft verkocht".

De keuze voor het merk is om een andere reden opvallend. Kardashians ex Ye zag kort geleden zijn samenwerking met het modemerk in het water vallen. De antisemitische uitspraken van de rapper waren voor Balenciaga reden om de banden te verbreken. Maar nu heeft het modehuis zélf een deuk in zijn imago opgelopen, en de vraag is of dat nog op te poetsen is.

Beeld: Getty Images
nujij comment205 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Achterklapmode

NUjij: Uitgelichte reacties

Plantenbak
26 nov 2022 om 13:59
Afgezien dat het merk Balenciaga verschrikkelijk lelijke dingen ontwerpt (persoonlijke mening) is het gezeur over deze campagne wel erg een heksenjacht omdat met overal wat achter moet zoeken. De wit grijze beer heeft niks met SM te maken, meer Goth stijl. De paarse beer heeft er wat meer van weg, maar om er gelijk van alles achter te zoeken gaat ook wel ver. De foto met de documenten is een compleet andere foto. Als je inzoomt zie je dat het inderdaad juridische documenten zijn betreffende een zeden zaak, maar je kan maar een klein gedeelte lezen en daar staat niets over Kinderporno, misschien als je de hele tekst kan lezen is het anders. Dan worden er allerlei bijbelse figuren bij gehaald en is het hek van de dam. Dat het misschien geen handige campagne was met de kinderen is duidelijk. Maar het gezeur erom heen gaat wel erg ver.
Respect: 👍 60Reacties: 💬 12
Reageer
DeLimburger
26 nov 2022 om 13:54
Ik schrik me hiervan echt te pletter om het heel banaal te zeggen. Ben er even wat dieper in gedoken via de link naar twitter en slechts 2 of 3 tweets verder werd ik lijfelijk misselijk. Tegelijk kan ik me haast niet voorstellen dat dit echt gebeurt. Want als het waarheidsgetrouw is, wat ik daar zie en lees, zou er een directe lijn met kindermisbruik zijn. Ongezien, als dit waar is, en zo openlijk in advertentie(teksten) en afbeeldingen. Onaanvaardbaar en onverdraaglijk.
Respect: 👍 46Reacties: 💬 13
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment205 reacties

Net binnen

  • 00:57
    Jaren cel voor man die tijdens Capitool-bestorming politie aanviel met pepperspray
  • 00:32
    Inwoners Markelo helpen opgelichte dorpsgenoot met vinden belagers
  • 23:35
    Van Duijvenbode bereikt tweede ronde van The Masters en treft Price
  • 23:02
    Suriname pakt vier verdachten op voor mislukte aanslag op gerechtsgebouw

Meest gelezen

  • 1
    Ruim 600.000 huishoudens in problemen vanwege hoge energiekosten
  • 2
    Oostenrijkse politie vindt zes kinderen zonder identiteit in wijnkelder
  • 3
    Snelwegblokkade Extinction Rebellion in Den Haag gaat door na overleg met OM
  • 4
    Rel over 'woke' M&M's blijkt reclamestunt


Video's

  • Rick Astley - Never Gonna Give You Up
    Rick Astley - Never Gonna Give You Up
  • Overzees bezoek: zo volgt Amalia het voorbeeld van haar vader en oma
    Overzees bezoek: zo volgt Amalia het voorbeeld van haar vader en oma
  • Albert Verlinde bij Goedemorgen Nederland over jongereneditie Nationaal Theaterweekend
    Albert Verlinde bij Goedemorgen Nederland over jongereneditie Nationaal Theaterweekend
  • Timelapse: Doja Cat zit uren stil voor bijzondere outfit Fashion Week
    Timelapse: Doja Cat zit uren stil voor bijzondere outfit Fashion Week

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden