Suzanne Schulting gaat richting de 100.000 volgers op Instagram, maar de 21-jarige shorttrackster beschouwt zichzelf niet als influencer.

"Ik zie mezelf niet als influencer. Ja, ik probeer mensen te 'influencen' met shorttrack", aldus Schulting in een interview met het AD.

Schulting, die tijdens de Olympische Winterspelen dit jaar een gouden medaille op de 1.000 meter won, is zich bewust van het hoge aantal volgers op haar socialemediaprofiel, maar gaat zich daar niet anders door gedragen.

"Als ik vijf dagen niks plaats, plaats ik vijf dagen niks. Maar ik vind wel dat ik een béétje actief moet blijven, want het werkt gewoon", aldus de shorttrackster.

"Sporter zijn is nu meer dan je prestatie. Mensen willen meer zien dan het schaatsen, het gaat om je uiting. Instagram is superhot. Ik vind het leuk, dus het kost me ook geen moeite. Dit hoort bij mijn generatie.''

'Zo ijdel ben ik ook wel weer'

Daarnaast wil ze zich op sociale media niet heel anders voordoen dan ze in werkelijkheid is: "Ik probeer zo echt mogelijke foto's te plaatsen. Niks lelijks, zo ijdel ben ik ook wel weer. Maar wie doet dat wel?"

Nu haar bekendheid toeneemt, wordt ze ook vaker uitgenodigd voor feesten en muziekprijzengala's. "Sta je ineens tussen een ander soort grootheden. De 'Famke Louises' en 'Ronnie Flexen' van deze wereld. Een heel ander kaliber dan wat je tegenkomt op een schaatsgala.''