HILVERSUM - Omroep BNN doet zijn presentatoren in de uitverkoop. Via advertenties in de Sp!ts, billboards langs de weg en spotjes op tv en radio, worden onder anderen Katja Schuurman, Bridget Maasland en Patrick Lodiers aangeboden voor 10 miljoen euro per persoon. De uitverkoop is volgens BNN bedoeld als signaal naar Tien, de nieuwe zender van John de Mol.

Een van de billboards staat voor de deur van het kantoor van de nieuwe zender van De Mol. Voorzitter Laurens Drillich van BNN zei maandag nog geen telefoontje te hebben gehad van Tien om over de prijs te praten. De actie loopt drie dagen.

"Ik heb het idee dat Nederland gek is geworden. Presentatoren worden voor hoge prijzen weggekaapt en anderen willen dan ook een hoger salaris", zegt de voorzitter. BNN refereert aan de woorden van wijlen voorzitter Bart de Graaff: "je hebt principes en je hebt vaste lasten".

Midlife prijs

BNN is naar eigen zeggen niet alleen de kleinste maar ook de armste omroep, daarom proberen ze door de uitverkoop van de presentatoren geld te verdienen. Iedereen kost 10 miljoen euro op Jeroen Pauw na, hij staat voor een midlife prijs van 5 miljoen in de etalage. Voor cabaretgroep De Lama's geldt een speciale aanbieding: vijf voor de prijs van vier.

"Een leuke actie." Zo reageert een Tien-woordvoerder maandag op het BNN-initiatief. "Zo blijkt dat door de komst van Tien er tenminste iets gebeurt in Hilversum en dat het ludieke acties tot gevolg heeft. Doordat wij grotere namen contracteren krijgt nieuw talent op andere plaatsen allerlei mogelijkheden."