Prins Claus dagvaardt Privé

DEN HAAG - Prins Claus dagvaardt het weekblad Privé voor de rechtbank in Amsterdam. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst dinsdag meegedeeld. De prins is woest omdat Privé in de editie van mei beweert dat hij Paleis Huis ten Bosch heeft verlaten en 'gevlucht' is naar Duitsland.

Volgens het veelgelezen blad is de prins daar opgenomen in een kliniek voor terminale patiënten. "De publicatie in Privé mist iedere feitelijke grondslag, is wansmakelijk en maakt inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de prins. Hij legt zijn bezwaren voor aan de rechtbank te Amsterdam en vraagt om een vonnis dat de publicatie in Privé onrechtmatig verklaart", aldus de RVD.

De prins heeft bewust niet gekozen voor een kort geding dat moet leiden tot een snelle rectificatie, maar voor een vaak langdurige bodemprocedure. Het gaat hem volgens de RVD om een principiële uitspraak over dit soort handelen: "Een uitspraak die wat langer meekan". Een eventuele schadevergoeding kan dan eventueel later nog wel worden geëist.

Blondine

De prins had het eerder aan de stok met de roddelpers. Hij spande in 1985 al een kort geding aan tegen Privé, omdat het blad had geschreven dat prins Willem-Alexander de nacht had doorgebracht met een blondine in een Amsterdams hotel en de volgende ochtend vrijend in een koffieshop was gezien. Het blad moest rectificeren.

Tien jaar later bond Claus de strijd aan met Story, omdat dit blad ten onrechte had gepubliceerd dat zijn vader zelfmoord had gepleegd. De prins won opnieuw en kreeg een rectificatie plus .000 gulden (voor een goed doel).

'Stakkers'

Prins Claus heeft zich al sinds de jaren zeventig geërgerd aan de aantasting van zijn privé-leven door onjuiste publicaties. Hij noemde redacteuren van dit soort media zelfs 'stakkers'.

Ondanks zijn ergernis is dit dus pas de derde keer dat Claus een juridische stap zet. "De feiten kloppen niet, maar dat gebeurt wel vaker. Het is gewoon van a tot z gelogen, de prins was en is nog steeds op Huis ten Bosch. De belangrijkste drijfveer van de prins is de wansmakelijkheid van dit artikel. Er is nu echt een grens overschreden", aldus een woordvoerder van de RVD.

De dagvaarding is maandag aan Privé verstuurd. Het weekblad was dinsdagmorgen al op de hoogte, maar weigert pertinent ieder commentaar.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie