In de kliniek waar comediènne Joan Rivers behandeld werd, hebben dokters het noodnummer niet gebeld nadat er een hartstilstand bij Rivers was geconstateerd.

Dat schrijft de New York Post.

Er werd volgens de bron pas na tien minuten een noodnummer gebeld. Eerst wilden de dokters de comédienne namelijk zelf reanimeren.

Ook zou er al voor de hartstilstand sprake zijn geweest van een verlaagde bloeddruk en polsslag, wat zou kunnen betekenen dat de fatale hartstilstand al aangekondigd was. Toch bleven de dokters zich vooral bezighouden met Rivers strottenhoofd en luchtpijp.

Rapport

Begin november benoemde een rapport al de ernstige fouten die gemaakt werden bij de behandeling van Rivers. Het rapport van Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS) noemde de patiënt niet bij de naam Joan Rivers, maar de 81-jarige patiënt nummer 1.

De patiënt in het rapport onderging dezelfde procedures als Rivers en had dezelfde leeftijd en tijdstip van overlijden. CMS heeft niet bevestigd of het rapport over Rivers gaat.

Onder de ernstige fouten vallen ook het niet tijdig ingrijpen bij verslechtering van vitale functies en het niet houden aan het mobiele telefoonbeleid. Een arts maakte een foto van Rivers terwijl ze onder verdoving was.

Hartstilstand

De 81-jarige comédienne overleed een week nadat ze werd behandeld in de kliniek. Tijdens een kijkoperatie aan haar stembanden kregen haar hersenen te weinig zuurstof. Nadat ze daardoor een hartstilstand kreeg werd ze naar een ziekenhuis gebracht, waar ze later overleed.

De kliniek is er ook van beschuldigd zonder toestemming een biopsie te hebben uitgevoerd. Rivers dochter Melissa heeft een advocaat in de arm genomen om meer duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van haar moeders dood.