Barry Atsma timmert internationaal aardig aan de weg, maar moet niet denken aan verkassen naar het buitenland. "Ik ga niet naar Amerika verhuizen, zoals Michiel Huisman", zweert Atsma zaterdag in het AD.

"Hij heeft zeven jaar geïnvesteerd en dat begint zich nu uit te betalen. Ik ben gewoon heel gelukkig in Nederland."

Hoewel hij binnenkort te zien is in een Duitse miniserie en een rol heeft in Hector and the Search for Happiness is de 41-jarige Atsma niet echt bezig met een acteercarrière in het buitenland. "Ik focus niet op een internationale doorbraak ofzo. Ik vind het buitenland interessant omdat je andere manieren van werken tegenkomt en een frisse blik op jezelf houdt."

Atsma is 'superblij' met zijn werk in eigen land. "Het ziet ernaar uit dat Knielen op een Bed van Violen eindelijk doorgaat en ik hoop ook Willem van Oranje te gaan spelen", somt de acteur op. "Ik ben dankbaar voor die mogelijkheden."

Met zijn imago in Nederland heeft Atsma meer problemen. "Er wordt online een beeld van je leven gecreëerd dat plotseling als waarheid geldt", vertelt de acteur, die zich heeft voorgenomen minder open te zijn over zijn liefdesleven.

"Ik wil het er niet over hebben. De tijd dat ik daar open over ben, is voorbij. Ik ben een hele periode te naïef geweest, want je kunt er kennelijk niet normaal over praten in deze tijd. De hysterische zoekmachine, de koppenfabriek waar alleen maar poep uit komt."

Egostrelerij

De vele vrouwelijke aandacht vindt Atsma, die zijn relatie met de moeder van zijn twee dochters in 2011 zag stranden, grappig. "Maar totaal onbelangrijke egostrelerij", vertelt Atsma over lijstjes als de meest sexy single vader en meest begeerde vrijgezel die hij geregeld aanvoert.

"Wanneer ik zoiets hoor, denk ik ongeveer twee minuten lang: o, wat geinig. Want dat is het als mensen tegen je zeggen dat ze je leuk vinden. Toch een soort compliment. Verder is het geen ding in mijn leven."

Eigenlijk vindt Atsma dat hij 'grof geld' moet krijgen voor dergelijke verkiezingen. "Ik realiseer me heel goed dat die lijstjes en uitverkiezingen of wat voor polls dan ook niet meer dan marketingtools zijn. Gereedschappen van publiciteitsmensen.

Ze worden enkel gebruikt om blaadjes of producten te verkopen. Mijn naam wordt - zonder dat ik daar iets over te zeggen heb - gekoppeld aan een merknaam of website puur ter promotie of om er aan te verdienen."