HILVERSUM - Het liedje 'Feyenoord is het Toverwoord' van de Feyenoordselectie kwam vrijdag op de tweede plaats binnen in de zogenoemde Single Top 100. Dat is een voor de detailhandel bestemde lijst om de populariteit van singles te meten.

De selectie bracht het nummer woensdag voor duizenden supporters ten gehore in de Kuip, waar die dag de traditionele open dag plaatshad. De fans konden het schijfje daar aanschaffen en dat deden ze massaal. Alleen de zomerhit van dit seizoen, 'Dragostea nin tei' van O-Zone, verkocht afgelopen week beter en staat dus op de eerste plaats.

Verleden week denderde Jovink en de Voederbietels dezelfde lijst binnen als gevolg van de verkoop bij een ander evenement, de zogenoemde Zwarte Cross in het Gelderse Halle. De plaat 'Luie Flikker' behaalde toen eveneens de tweede plaats en staat nu op plaats 12.

Deze zogenoemde 'evenementenverkoop' telt hitlijst-organisator Mega Charts vanaf augustus niet meer mee in de hitlijsten. De hitvolgers vinden dat dergelijke tijdelijke acties op locatie teveel invloed hebben op de lijsten. "Het kan best zijn dat een plaat een week na zo'n actie weer helemaal uit de lijst verdwijnt'', zegt een woordvoerder van Mega Charts vrijdag. Dergelijke grote schommelingen in de hitlijsten vinden hij en de gehele platenbranche onwenselijk.