AMSTERDAM - Basil Fawlty leeft. Een Britse hotelhouder heeft geweigerd een gast een glas leidingwater te serveren en moet dat nu bekopen met veel slechte publiciteit. Sally Burchell beklaagde zich bij Anthony Cobley, de manager van het driesterrenhotel Atlantic in Newquay in Zuidwest-Engeland, omdat het personeel in het hotel van het restaurant weigerde haar een glas leidingwater te brengen bij haar diner. Mevrouw moest maar een fles mineraalwater bestellen. The Daily Telegraph citeerde vrijdag uitgebreid uit de brief waarmee Cobley reageerde op de klacht.

De brief lijkt geschreven door de weinig tactvolle hotelier van John Cleese. "Ik voel de behoefte u inzicht te verschaffen in de manier waarop de moderne wereld werkt, schrijft Cobley. Ik koop water van het waterbedrijf. Ik koop de glazen waarin het water wordt geserveerd. Ik koop het ijs dat in het water zit en ik koop de arbeid om het water te serveren. Ik zorg voor de luxueuze omgeving waarin het water kan worden gedronken en ik betaal voor de arbeid en het materiaal waarmee het glas wordt afgewassen nadat u het heeft gebruikt. En u vindt dat ik dit alles gratis ter uwer beschikking moet stellen."

"En: Aangaande uw opmerking dat u nooit meer naar het Atlantic zult komen wil ik alleen maar zeggen dat ik uitstekend zonder klanten kan die alleen maar water drinken en dan beginnen te klagen omdat ze ervoor moeten betalen. "