AMSTERDAM - Stivoro noemt het jammer dat de New Kids tegenwoordig rookproducten aan de man brengen.

Rond de film over de Brabantse hangjongeren worden sinds kort onder meer asbakken en aanstekers met beeltenissen van de New Kids verkocht.

"New Kids trekt een jong publiek. Roken wordt door hen in een soort cultsfeer getrokken", zegt een woordvoerder van de antirooklobbygroep. "Ze wekken de indruk dat roken cool is, terwijl roken juist niet cool is."

Clean Air Nederland (CAN) vindt de rokersmerchandise 'niet zo'n vreselijk groot probleem'. "Het past wel een beetje in de sfeer van de New Kids", vindt een zegsman. "Maar over het algemeen is het niet goed dat je mensen stimuleert om te roken en doet alsof het allemaal niet zo'n probleem is, want dat is het natuurlijk wel."

Lange vloei

Sinds begin deze maand verkopen de New Kids de rokersmerchandise via hun website, bij tabakszaken en coffeeshops. Naast asbakken en aanstekers gaan ook filtertips, lange vloei en zogeheten grinders, vermalers van wiet, over de toonbank.